Scania přišla s autobusem na hybridní pohon
Pohonná jednotka autobusu je založena na kombinaci dvou technologií - elektrického pohonu a palivových článků. Autobus má elektrický motor s vyrovnávací baterií. Elektrická energie je vyráběna v palivových článcích. Palivem je vodík, který je ve stlačeném stavu uložen v nádržích na střeše autobusu. Autobus tak ve finále neprodukuje žádné emise, ale pouze čistou vodu.
"Palivové články mají účinnost 52 - 57 %, což je mnohem vyšší než u běžného naftového motoru vyrábějící elektřinu pomocí generátoru. Spotřeba energie byla snížena o 60 % v porovnání s obdobným typem autobusu s dieselovým motorem," říká dále Martina Jirásková. Výrobce se zaměřil také na snížení hlučnosti autobusu, kterou se podařilo redukovat až na hranici 70 decibelů, což je méně než obvyklá hlučnost malého osobního auta. Hluk z dopravy je přitom jedním z nejvýraznějších negativních faktorů pro lidské životní prostředí ve velkých městech. Podle samotného výrobce je ovšem nová technologie vhodná spíš pro středně velká města. "Ovšem v případě integrovaného dopravního systému spolu s existující železniční sítí a sítí podzemní dopravy mohou být tyto nové autobusy atraktivním řešením i pro větší města především díky své pružnosti," dodává Martina Jirásková.
Prototyp nového autobusu Scania vznikl v rámci výzkumného projektu Evropské unie (EU). Podílelo se na něm několik velkých evropských firem a institucí. Padesát procent nákladů na vývoj prototypu z celkových 4,3 miliónu euro hradila EU z programu využití bezjaderné energie (JOULE). Projekt je z 50 % podporován EU z fondů programu bezjaderné energie (JOULE).
reklama