https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/scania-prisla-s-autobusem-na-hybridni-pohon
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Scania přišla s autobusem na hybridní pohon

17.6.2001 14:00 | PRAHA/LONDÝN (EkoList)
Autobus na smíšený, tzv. hybridní, pohon pro městskou hromadnou dopravu představila na začátku června na londýnské výstavě Mobility and City Transport (Mobilita a městská doprava) švédská společnost Scania. "Představený prototyp je zatím nejprogresivnější odpovědí na požadavky moderní městské hromadné dopravy s minimálním dopadem na životní prostředí," říká o novém autobusu Martina Jirásková ze společnosti Scania ČR.
 

Pohonná jednotka autobusu je založena na kombinaci dvou technologií - elektrického pohonu a palivových článků. Autobus má elektrický motor s vyrovnávací baterií. Elektrická energie je vyráběna v palivových článcích. Palivem je vodík, který je ve stlačeném stavu uložen v nádržích na střeše autobusu. Autobus tak ve finále neprodukuje žádné emise, ale pouze čistou vodu.

"Palivové články mají účinnost 52 - 57 %, což je mnohem vyšší než u běžného naftového motoru vyrábějící elektřinu pomocí generátoru. Spotřeba energie byla snížena o 60 % v porovnání s obdobným typem autobusu s dieselovým motorem," říká dále Martina Jirásková. Výrobce se zaměřil také na snížení hlučnosti autobusu, kterou se podařilo redukovat až na hranici 70 decibelů, což je méně než obvyklá hlučnost malého osobního auta. Hluk z dopravy je přitom jedním z nejvýraznějších negativních faktorů pro lidské životní prostředí ve velkých městech. Podle samotného výrobce je ovšem nová technologie vhodná spíš pro středně velká města. "Ovšem v případě integrovaného dopravního systému spolu s existující železniční sítí a sítí podzemní dopravy mohou být tyto nové autobusy atraktivním řešením i pro větší města především díky své pružnosti," dodává Martina Jirásková.

Autobus Scania

Ve střeše prototypu hybridního autobusu Scania se skrývají nádrže na stlačený vodík. Ten potom vyrábí energii pro tichý elektromotor. Foto: Scania

Prototyp nového autobusu Scania vznikl v rámci výzkumného projektu Evropské unie (EU). Podílelo se na něm několik velkých evropských firem a institucí. Padesát procent nákladů na vývoj prototypu z celkových 4,3 miliónu euro hradila EU z programu využití bezjaderné energie (JOULE). Projekt je z 50 % podporován EU z fondů programu bezjaderné energie (JOULE).


reklama

 
Jakub Kašpar

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist