https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/schling-plavba-na-slapech-zivotnimu-prostredi-neublizi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Schling: Plavba na Slapech životnímu prostředí neublíží

31.1.2002 16:30 | PRAHA (EkoList)
Připravovaná vyhláška ministerstva dopravy nemá za cíl rozšiřovat plavbu nebo ničit životní prostředí. Novinářům to na dnešní tiskové konferenci sdělil ministr dopravy a spojů Jaromír Schling. Vyhláška podle něj naopak přesně stanovuje, jakým způsobem bude plavba regulovaná. Proti připravované normě se postavilo občanské sdružení Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera. "Domnívám se, že v případě schválení vyhlášky dojde k obrovské komercializaci, která zničí životní prostředí na Slapech," oponuje ministrovi Jaroslav Andres ze sdružení.
 

Diskusi o plavbě motorových člunů a skútrů na některých vodních nádržích odstartovalo schválení nového zákona o vodách. Ten totiž zrušil všechny dosavadní právní úpravy, tedy i zákaz spalovacích motorů na Slapech, Orlíku a dalších nádržích. Zákon zároveň zadal ministerstvu dopravy stanovit vyhláškou podmínky, za kterých bude možné plout.

"Zakázat plavbu zcela není možné, protože to nedovoluje zákon," tvrdí Schling. Zákon o vodách totiž zakazuje plavbu pouze tam, kde nevede "významná vodní cesta", kterou vltavská kaskáda je. Podle Schlinga je splavnění této významné vodní cesty nejen obsaženo v normách Evropské unie, ale je to údajně i společný plán krajských zastupitelstev.

Andres ze Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera však splavnění Vltavy do Českých Budějovic zpochybňuje. "Není to žádná "významná vodní cesta"," tvrdí. "Vždyť jsou tam hráze a splavnění by přišlo na obrovské peníze. To je nereálné." Podle něj je tlak na uvolnění přísných pravidel více méně komerční. Benevolentnější vyhláška přivábí, jak se domnívá Andres, množství turistů a tedy zisk.

Podle Schlinga se však v nejbližší době na vltavských přehradách nic nezmění. "Pokud někdo chtěl, mohl jezdit na lodi již teď, stačilo jen získat živnostenský list k provozování veřejné vodní dopravy," řekl Schling a dodal, že pravidla, které stanovuje vyhláška, jsou velmi přísná a v žádném případě neohrozí ani životní prostředí, ani rekreanty. Na druhou stranu však přiznal, že během dalších let pravděpodobně provoz může narůst, což je však pro tak důležitou vodní cestu jen pochopitelné.

Vyhláška mimo jiné omezuje rychlost v rekreačních oblastech, určuje časové omezení pro plavbu nebo vymezuje úseky a vodní plochy pro plavbu skútrů a vodních lyží. Dodržování těchto pravidel bude zajišťovat Státní plavební správa (SPS) ve spolupráci s policií. Ředitel SPS Luděk Cidlina je přesvědčen, že v současné době existují způsoby, jak případná porušování pravidel postihovat. "Blokově můžeme uložit až pokutu 1000 Kč, v případě dalšího projednání až 5000 Kč a zákon v určitých případech připouští i pokutu 100 000 či 1 milion korun," řekl Cidlina. Zároveň však poznamenal, že je mu známo, že k dodržování pravidel nedochází a že pokud je někdo bude chtít porušovat, tak mu v tom lze jen těžko zabránit.


reklama

 
Jan Bouchal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist