https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/schling-vystavba-dalnice-d47-by-mela-zacit-v-kvetnu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Schling: Výstavba dálnice D47 by měla začít v květnu

21.5.2002 13:36 | PRAHA (ČIA)
Výstavba prvního dvoukilometrového úseku dálnice D 47, která v budoucnu spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou a Polskem, by mohla začít již na konci května. A to i přesto, že oproti původnímu rozhodnutí vlády financovat výstavbu tohoto úseku ze státního rozpočtu, bude už zde stejně jako na celou další stavbu dálnice použit soukromý kapitál Projektové společnosti sdružující firmy Housing and Construction, Halliburton Brown and Root, Bau Holding Strabag a Shiran Group. Na dnešní tiskové konferenci to potvrdil ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
 

Jak dále uvedl, výstavba dálnice D47 se bude financovat metodou B.O.T. (Build, Operate, Transfer - postav, provozuj, předej), tedy spoluprací státu a soukromého kapitálu. Stát by měl za 30 let provozování dálnice jejím investorem zaplatit podle Schlinga celkem maximálně 125 miliard dolarů. "Naší snahou samozřejmě je tuto cenu ještě snížit, snahy investora jsou opačné," upozornil Schling s tím,že konečnou podobu realizační smlouvy o výstavbě dálnice by měla vláda projednat na svém zasedání 5. června.

Přímé náklady na stavbu dálnice dosahují podle Schlinga částky 28 miliard korun, další finanční prostředky si vyžádá například pojištění, zajištění činnosti projektové firmy v ČR, údržba dálnice, úroky a podobně. "Výstavba této dálnice je drahá proto, že 13 procent jejího trasování povede přes mosty a estakády, její část bude šestipruhová, částečně bude přecházet přes poddolovaná území," připomněl ministr. Dodal, že se ještě může vyskytnout celá řada mimořádných výdajů, celková stanovená částka 125 miliard korun by ale měla mít pro tyto účely dostatečnou rezervu.

Schling zároveň odmítl jakékoliv diskuse na téma, že se pro spojení Moravskoslezského regionu s Polskem měla použít rychlostní komunikace R 48. "Kraj potřebuje obě tyto komunikace, není jediný důvod stavět je proti sobě," zdůraznil ministr. Odmítl rovněž výtky, že vláda pro výběr vhodného investora stavby dálnice nevypsala výběrové řízení. "Prostě jsme v té době neuměli vypsat výběrové řízení pro takový projekt a firma Housing and Construction byla jediná, která předložila konkrétní nabídku," dodal Schling.

První úsek dálnice z Ostravy-Hrušova do Vrbice by měl být dokončen v prosinci 2006, celá dálnice pak do pěti let od podpisu smlouvy, tedy do roku 2007. Schling však již dnes připustil velkou pravděpodobnost, že se nepodaří tento termín dodržet, a to zejména z důvodů očekávaných problémů s výkupem pozemků a zdlouhavých stavebních řízení. Česká republika však začne dálnici splácet pět let po podpisu smlouvy a to bez ohledu na to, v jakém stupni rozestavěnosti dálnice bude.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist