Senátorka Seitlová navrhne novelu zákona o odpadech zamítnout
Novela upravuje zejména způsob financování svozu a nakládání s komunálním odpadem a prodlužuje termín zákazu výroby a dovozu PVC a výrobků z této látky. Oproti pozměňovacímu návrhu, který ve sněmovně přednesl poslanec Jiří Drda (ODS) se do schváleného znění novely nedostal návrh na zvýhodnění energetického využívání odpadů (využití spaloven odpadů v Praze - Malešicích, Brně a Liberci jako zdrojů tepla a energie).
Senátorka Jitka Seitlová. Foto: Jakub Kašpar/EkoList
Podle senátorky Seitlové ovšem novela řeší systém svozu a nakládání s odpadem špatně. "Vracíme se před rok 1989. Ze systému je zcela vyškrtnut občan. Pokud bude totiž novela platit, nebude se již moci svobodně rozhodnout pro třídění odpadů, pokud mu to jeho obec neumožní. Občanovi je zcela odejmuta možnost svobodného rozhodnutí pro firmu a způsob využití odpadu. Vše je na obci, která svojí vyhláškou všem občanům určí, jak se mají chovat." Podle Seitlové je problém zejména v tom, že pro obec bude jednodušší vydat vyhlášku o jednotném způsobu svozu odpadů za jednotnou cenu, což nebude občany motivovat k tomu, aby odpad třídili, ale ani k tomu, aby jej produkovali méně.
"Pokud obec vybere jednotný poplatek, dává tím najevo, že se o odpad postará, a občan, naprosto logicky, se o to přestává starat, takže dalším logickým důsledkem je, že lidé nebudou tlačit na obec, aby s odpadem nakládala lépe," říká Seitlová. Podle ní má stávající zákon o odpadech celou řadu problematických míst, které ovšem novela, schválená Sněmovnou, neřeší. "Počkala bych do poloviny příštího roku, kdy ministerstvo životního prostředí slíbilo předložit nový zákon o odpadech," řekla Seitlová EkoListu.
Podle senátorčina názoru je klíčovým problémem právě motivace ke snižování produkce odpadů a ke třídění. K tomu by vedl systém platby za svoz a nakládání s odpadem, rozdělené do dvou částí - jedna, kterou by stanovil zákon, by byla výrazně nižší, než dnes, a znamenala by vlastně poplatek za zajištění sběru a likvidace nebezpečného a toxického odpadu. Druhá část poplatku už by záležela na dohodě producenta odpadu s firmou, která by sběr a využití či likvidaci odpadu zajišťovala. Výběr by byl tedy na začátku řetězce, na spotřebiteli, případně na majitelích domů, kteří by uzavírali smlouvy přímo se svozovými firmami. Obec by vyhláškou stanovila pouze podmínky pro udělování licencí firmám pro podnikání v oblasti odpadového hospodářství na území obce. Například by mohla stanovit, že k udělení takového povolení je nutné zabezpečit separovaný sběr a recyklaci papíru, plastů, skla a bioodpadu.
Závažný problém je, podle senátorky Seitlové, také prodloužení doby zákazu dovozu a výroby PVC o sedm let z roku 2001 až do roku 2008. "Jsme papežštější než papež," říká Seitlová. "Je pravda, že EU má se stanovením tohoto data problém, ale proč nebýt aspoň v něčem napřed?" Zákaz předpokládá dnes platný zákon o odpadech v roce 2001. Změna podle Seitlové přinese jen zmatek a nedůvěru v právní systém ČR a hlavně prodlouží dobu, kdy se nebezpečné PVC u nás bude moci používat. Spalováním PVC mimo jiné vznikají i toxické dioxiny a další nebezpečné látky na bázi chloru. "Firmy vědí, že tu platí zákon z roku 1997 a investují do takových opatření, aby byly připraveny na zákaz v roce 2001. A změna by teď zvýhodnila ty, kteří se na to vykašlali a neinvestovali nic, na úkor těch zodpovědných. A to nedává příliš dobrý signál," varuje Seitlová. "Věřím, že v Senátu převládne rozum a pragmatismus, který tu vidím o něco víc, než ve sněmovně," komentovala pro EkoList Jitka Seitlová náš dotaz na to, jak odhaduje podporu svých návrhů při senátním projednávání novely.
reklama