Silnice blízko lesa, na venkově nebo vysoká rychlost – ideální pro srážku s jelenem
Může se to zdát úsměvné, ale střet s jeleny nebo soby má pro řidiče a pasažéry automobilu často fatální důsledky. Roční škody způsobené střety vysoké s auty dosahují v Kanadě ročně přibližně 300 milionů dolarů.
Mark Boyce, ekolog univerzity v Albertě, vedl tým studentů analyzující 260 nehod mezi lety 2003 až 2007. Ukázalo se, že čelní setkání s velkou zvěří nese určité shodné rysy. Patrné je to zejména u popisu rizikových komunikací: přírodní vegetace, křoviny a stromy, které rosou bezprostředně podél silnic, silnice vede zemědělsky obdělávanou krajinou s lesy a maximální povolená rychlost automobilů je poměrně vysoká. Tyto tři faktory dělají z projížďky po řadě venkovských silnic v okolí Edmontonu celkem nebezpečnou záležitost.
Boyce tvrdí, že mix zemědělsky obdělávané krajiny a lesa, kterou vede silnice, je ideálním úkrytem i zdrojem potravy pro srnčí a jelení zvěř. Jeleni chodí z lesa na obdělávanou půdu se napást. Husté křoví podél cest ale nedává řidičům šanci včas zareagovat na jelena, který právě vykročil z lesa.
Pro zlepšení bezpečnosti řidičů Boyce doporučuje likvidaci porostů bezprostředně podél vozovky v rizikových úsecích, snížit povolenou rychlost a také lepší dopravní značení, varující před možnými kolizemi s vysokou.
Článek byl uveřejněn 30. 6. 2011 na serveru ScienceDaily pod názvem „Predicting Locations for Deer Vs. Car Collisions“.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Komu není s hůry dáno ... - 16. 8. 2011 - ŠafaříkJo, máte Recht. Domů je to daleko, tak poletím, co to dá, abych stihl teplou večeři. Viděl jste někdy srážku s divočákem nebo srnčím? Každý má plno rozumu, dokud se mu něco takového nestane, pak má naděláno v kalhotách - v lepším případě. |



Velká zvěř přispívá k rozmanitosti lesa – „seje“ vzácné rostliny
Kvůli klimatickým změnám začíná jelení říje dřív