https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/silnici-z-raspenavy-na-krasny-les-znovu-olemuje-stromoradi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Silnici z Raspenavy na Krásný Les znovu olemuje stromořadí

10.5.2018 03:38 | RASPENAVA (ČTK)
Loni zrekonstruovanou silnici z Raspenavy na Krásný Les na Liberecku znovu olemuje stromořadí. Tvořit ho bude 124 mladých javorů, jasanů a lip. / Ilustrační foto
Loni zrekonstruovanou silnici z Raspenavy na Krásný Les na Liberecku znovu olemuje stromořadí. Tvořit ho bude 124 mladých javorů, jasanů a lip. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Loni zrekonstruovanou silnici z Raspenavy na Krásný Les na Liberecku znovu olemuje stromořadí. Tvořit ho bude 124 mladých javorů, jasanů a lip. Z toho původního zbylo jen osm stromů na protější straně silnice, ostatní musely být pokáceny. Nová výsadba přijde na necelých 434.000 korun a z větší části ji zaplatí dotace z Operačního programu Životní prostředí. Součástí projektu je i tříletá péče o stromy, řekl při zahájení výsadby náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).
 

Původní alej z Raspenavy na Krásný Les vysázeli v roce 1870 raspenavští sedláci, aby zpříjemnili cestu kočárem z Frýdlantu do Lázní Libverda, které se právě tehdy rozvíjely. Cesta se obnovy dočkala v rámci česko-polského projektu "Od zámku Frýdlant k zámku Czocha". Jde o jednu z pěti akcí dohromady za 7,7 milionu eur (asi 196 milionů korun). Rekonstrukci silnice na Krásný Les padlo za oběť 264 stromů. Podle odborníků už ale stromořadí obnovu potřebovalo, protože bylo ve velmi špatném stavu.

Práce na silnici z Raspenavy do Krásného Lesa začaly loni v únoru kácením stromů. Po celou dobu rekonstrukce byla 2,5 kilometru dlouhá silnice pro motoristy uzavřena. Poprvé se po ní mohli projet loni v říjnu. Dnes je silnice širší a bezpečnější. "Celkově rekonstrukce přišla na 24,5 milionu korun," doplnil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. Součástí projektu byl podle něj závazek na obnovu aleje, kterou již začali osazovat.

Vysázet ji ale lze jen na jedné straně, i když původní byla oboustranná. "Jsme vlastně velice rádi, že se nám podařilo alespoň na jedné straně se domluvit s vlastníky, což se nám na té druhé nepodařilo. V době, kdy jsme to projednávali, tak na levé straně z pohledu od Raspenavy byly louky, kdežto na té pravé byla pole," doplnil ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Na Frýdlantsku se v rámci česko-polského projektu dočká obnovy zhruba 25 kilometrů komunikací, většina rekonstrukcí skončila už loni. "Zbývá dokončit poslední úsek a to silnici třetí třídy z Horní Řasnice na Srbskou. Bude dokončený na podzim letošního roku," řekl Čáp. Podle Růžičky je to nejdražší, nejdelší a časově nejnáročnější z těch pěti úseků. "Je specifický tím, že se na něm dělají tři mosty, je tam asi 45 propustků a poměrně složitý svah," dodal Růžička.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist