Skončila ražba Blanky, aktivisté ji označili za „tunel lží“
Poslední zeminu z téměř milionu kubíků slavnostně naložili na důlní vozík primátor Bohuslav Svoboda spolu s náměstkem Karlem Březinou a ředitelem Metrostavu Pavlem Pilátem. Podle primátora jsou všechny zásadní problémy stavby minulostí a tunel čekají jen běžné stavařské problémy. „Za deset let si nikdo nevzpomene, kolik tunel stál, ale všichni budou vnímat, že doprava v Praze funguje jako v jiných velkoměstech,“ prohlásil Svoboda. Podle něj bude otevření tunelu zásadní i pro ochranu historického centra.
Naopak podle aktivistů je Blanka součástí zastaralého plánu, který se prodražuje. „Podle původního harmonogramu měla být Blanka otevřena letos na podzim. Nyní je v troskách jak harmonogram, tak rozpočet stavby,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Vít Masare. Podle něj je stavba dražší o jedenáct miliard, což je třetina rozpočtu celé Prahy. To znamenaná, že každý Pražan již za stavbu zaplatit 20 tisíc korun. A dalších deset tisíc ještě přidá. Odpůrcům vadí i fakt, že dosud není jasné, kdo za zdražení může a jak bude potrestán. „Zahájili jsme přezkoumávání všech smluv, kolem 15. září budou výsledky k dispozici,“ řekl novinářům primátor Svoboda. Vedení města si prý dá pět dní na prostudování výsledků práce právní firmy a veřejnost se vše dozví po 22. září.
Podle kritiků je ale hlavní problém v tom, že tunel dopravě nepomůže. Sice zřejmě ubude aut na Praze 7, ale naopak více aut bude jezdit přes jiné čtvrti. „Nemluví se například o tom, že silnice, které budou auta přivádět, se změní v dálniční přivaděče,“ říká Alena Rybníčková z organizace Pražské Fórum. Což je podle ní nelegální, protože nikdo neposuzoval u těchto staveb vliv na životní prostředí. Aktivisté Pražského Fóra upozornili na problémy tunelu během slavnostního ukončení ražby velkým plakátem s nápisem „Tunel lží“.
S nepotřebností tunelu ale primátor Svoboda nesouhlasí. „Není to tunel, který by Praha nepotřebovala. Naopak, je to stavba zásadní. A za pět let o tom budou všichni přesvědčeni,“ říká Svoboda. Stejná situace prý v minulosti byla s jiným pražským tunelem - Mrázovkou. A na něj si prý dnes také nikdo nevzpomene. „Ano, bylo to drahé. Ano, trvá to dlouho. Ale je to pro Prahu důležité,“ shrnul postoj radnice Svoboda.
V tunelu teď budou následovat dokončovací práce – obezdívky tubusu a dokončovací práce veškerého zázemí. Začnou se budovat silnice a také budoucí křižovatky. Z tunelu zmizí těžká technika a většina prací se přesune pod zem. Díky tomu by se mělo ulevit Pražanům. Postupně se jím začnou vracet chodníky a přestanou jezdit těžké nákladní vozy se zeminou. Zůstane ale doprava materiálu a betonu na dokončovací práce.
Budoucí komplex tunelů by měl mít délku přes šest kilometrů a stane se součástí severozápadní části Městského okruhu. Stavbu začala v roce 2007 a měla být dokončena letos. Původně měl tunel stát necelých 27 miliard korun. Aktuální odhad nákladů je 37,9 miliard Kč.
reklama