Sliby i chyby „nejzelenějšího“ kabinetu - doprava
Přečtěte si i další díly vládního seriálu Sliby i chyby „nejzelenějšího“ kabinetu - zelená ekonomika a Sliby i chyby „nejzelenějšího“ kabinetu - energetika. |
Jedním z bodů koaliční smlouvy i vládního prohlášení bylo omezení pátečních a víkendových jízd kamionů na českých silnicích.
|
||
Foto: Kapsch |
Jedním z bodů koaliční smlouvy i vládního prohlášení bylo rovněž omezení pátečních a víkendových jízd kamionů na českých silnicích. „Předložíme Poslanecké sněmovně návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který omezí jízdy vozidel nad 7,5 tuny celoročně v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne, v neděli odpoledne a během státních svátků,“ slibovaly vládní dokumenty. V současnosti leží v Poslanecké sněmovně dokonce dva návrhy zákonů o omezení jízdy kamionů, jeden vládní a jeden poslanecký, ani jeden se ale zřejmě schválení nedočká. Je dokonce možné, že právě kamiony se nakonec staly jedním z důvodů, které vládě Mirka Topolánka zlomily vaz. Podle Topolánkova vyjádření v médiích totiž páteční zákaz jízd kamionů spojily bývalé poslankyně Strany zelených Věra Jakubková a Olga Zubová s hlasováním o důvěře kabinetu. Topolánek však na jejich podmínky odmítl přistoupit. Zároveň se po výměně na postu ministra dopravy Petr Bendl, který nahradil Aleš Řebíčka, postavil proti celoročnímu zákazu pátečních jízd kamionů. „Je to další překážka v podnikání, o níž bychom nyní neměli přemýšlet. Já se snažím působit na poslance, ať to odloží, když už nic jiného,“ prohlásil Bendl krátce po nástupu do funkce. I s tímto slibem je tedy vláda poněkud na štíru.
Podobně dopadl i bod vládního programu o podpoře veřejných logistických center. Ten hraje klíčovou roli v podpoře kombinované dopravy, která by měla dostat dálkovou nákladní dopravu ze silnic na železnici. Vláda slibovala vytvořit „program výstavby veřejných logistických center s veřejnou podporou“ s termínem plnění 31. prosince 2007. Nečinnost vlády kritizovala Věra Jakubková, v tu chvíli ještě poslankyně Strany zelených. „S návrhem by měla spíš přijít vláda, ale ministerstvo dopravy nic nedělá. Jde mi o to vládu pošťouchnout,“ řekla na podzim 2008 Ekolistu Jakubková. Podle ní marně dva roky čekala, až vláda začne plnit sliby koaliční dohody, a proto se rozhodla přijít s návrhem vlastním. Jenže ani její návrh, ani návrh vládní, zatím do sněmovny předložen nebyl.
Stejně to vypadá se slibem vypracovat návrh zákona o veřejné dopravě. Zástupci ministerstva dopravy v roce 2007 Ekolistu řekli, že bude hotov na konci roku 2007 a v platnost by mohl vstoupit na počátku roku 2009. Nakonec je připraven zákon trochu jiný, a sice o veřejných službách v přepravě cestujících. Ministerstvo dopravy jeho návrh odeslalo do meziresortního připomínkového řízení v dubnu letošního roku. „Práce na něm trvaly prakticky po celé volební období, a i když nejde o předpis nikterak rozsáhlý, je předložený materiál zřejmě nejsložitějším legislativním úkolem pro ministerstvo dopravy,“ prohlásil bývalý ministr dopravy Petr Bendl.
Zákon by měl do českého prostředí zavést jednotné evropské podmínky pro jednotlivé objednavatele veřejné dopravy, tedy ministerstvo dopravy, kraje a obce. Zároveň je jeho záměrem odstranit legislativní rozdíly mezi autobusovou a železniční dopravou a měl by zlepšit proces plánování dopravní obsluhy území v tzv. oblasti veřejného zájmu – tedy uvést do souladu jednotlivé regionální systémy veřejné dopravy a provázat je s nadregionální dopravou. Zásadní změnou jsou povinná výběrová řízení, k nimž by mělo u zakázek v autobusové dopravě docházet už od 3. prosince 2009. Nicméně zákon stanoví případy, kdy je možné uzavřít smlouvy o veřejných službách přímo. A to u železniční dopravy, dále u městské dopravy provozované samotnými městy (vlastněné či kontrolované dopravní podniky), u zakázek malého rozsahu a v případě mimořádných situací. Vláda taky slíbila přijmout harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, který určí priority jednotlivých staveb podle jejich dopravního, ekonomického a ekologického přínosu. Harmonogram vláda schválila v září roku 2007. Obsahuje seznam osmi stovek různých dopravních staveb, ty ale podle žádných priorit rozdělené nejsou. „Harmonogram je sám o sobě souborem priorit v oblasti dopravních staveb národního významu, těžko v něm hledat priority většího či menšího významu,“ bránil v roce 2007 plány ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka. Do harmonogramu na poslední chvíli ministerstvo životního prostředí prosadilo seznam 90 obchvatů obcí. Ty měly pomoci místům, kde projede více než 10 tisíc vozidel denně.
Co se týká dalších závazků, vláda skutečně zachovala slíbenou úroveň účasti veřejnosti na rozhodování v oblasti životního prostředí. Občas sice poslanci (i z vládních stran) přišli s návrhy na její omezení, vláda s nimi však nesouhlasila. Zato prosadila, aby bylo možné kvůli protipovodňové ochraně vyvlastňovat soukromý majetek, ve stejné novele zákona pak nařídila, aby byl zpracován tzv. generel území chráněných pro akumulaci povrchových vod. Tím mimo jiné přispěla k naplnění bodu svého prohlášení, v němž slíbila, že zabezpečí realizaci protipovodňových programů. Schválen byl rovněž národní lesnický program, což lze do značné míry považovat za splnění závazku podporovat rozvoj víceúčelového lesního hospodaření.
reklama