https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/snemovna-senat-neprehlasovala-zakon-o-dalnicich-nebude
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Sněmovna Senát nepřehlasovala, zákon o dálnicích nebude

18.5.2005 14:27 | PRAHA (EkoList)
Poslanecká sněmovna dnes nepřehlasovala zamítnutí zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který na počátku měsíce odmítl Senát. Pro přehlasování senátního veta by musela hlasovat nadpoloviční většina všech poslanců, tedy 101. Ruku pro podporu dálničního zákona však zvedlo jen osmdesát sedm zákonodárců.
 

Definitivně tak neuspěla navrhovaná legislativní úprava, která by usnadňovala případné vyvlastňování pozemků a investorům by dovolila snadnější získání povolení pro stavby, které budou za veřejný zájem prohlášeny. Podle předkladatelů zákona je urychlená výstavba páteřních komunikací nutná pro rozvoj ekonomiky, zvlášť v zapadlejších částech země. Podle odpůrců by norma příliš zasahovala do procesních práv účastníků během správních řízení, nadmíru omezovala vlastnická práva a dávala státu do rukou příliš velké pravomoci.

Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList
V rozpravě před posledním kolem hlasovacího maratónu, které ukončilo po bezmála dvou letech putování návrhu parlamentem, se pro zákon vyslovil bývalý ministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Ve své řeči odmítl obavy, že by zákon neřešil ty problémy kvůli kterým vznikl, a odmítl i obavy z přílišného zasahování do práv soukromých majitelů pozemků, což se nelíbilo zejména poslancům ODS. “Akceptuji i názory některých kolegyň a kolegů, kteří se obávají, že tímto návrhem bude snížena míra ochrany přírody, ale také s tím názorem nesouhlasím, protože se vůbec nedotýkáme územního řízení, kde především se mohou uplatnit zájmy obcí, nejrůznějších občanských sdružení, ale i jednotlivců.“

Poslanec František Pelc (US-DEU) upozornil na fakt, že o zákonu o výstavbě liniových staveb se začalo uvažovat v době, kdy byl nový návrh stavebního zákona, který celou problematiku řeší, ještě ve stadiu příprav. „Podle informací ministra pro místní rozvoj a premiéra, je ten návrh dojednán, prochází posledními připomínkovými řízeními a doputuje do Sněmovny,“ řekl Pelc.

Podobně reagoval i ministr životního prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL), který upozornil na dva problémy, které návrh připraví ochraně přírody. Prvním je vyloučení možnosti navrhovat alternativy k vedení dálnic a rychlostních komunikací nebo tranzitních koridorů. „To znamená, když se to jednou na mapě nakreslí, není možné navrhnout jinou variantu, i kdyby byla ekonomicky výhodnější a k životnímu prostředí šetrnější,“ řekl Ambrozek. Druhý problém je souhrnné povolení, které by vydávalo ministerstvo a kterým vlastně bere kompetence jak obcím, tak krajům, protože řada kompetencí v oblasti ochrany životního prostředí byla v rámci reformy veřejné správy přenesena níže. Ministr ale především odmítl návrh kvůli zasahování do právního řádu české republiky. „Vím, že je připraven další návrh na urychlení výstavby nové letištní dráhy na Ruzyni, pak zase nějaký úřad zaspí, nebo nějaká polostátní firma, a budeme zde mít za chvíli návrh o urychlené výstavbě druhého jaderného bloku v Temelíně, kde se vylučuje veřejnost, všechny úřady a všechno má být do čtrnácti dnů, tak kde se toto zastaví?“

Zamítnutí zákona přivítali ekologické organizace, které ho chápu jako svoje velké vítězství. “Mobilizovali jsme občany a zastupitele a společně přesvědčili poslance, že normu je potřeba zamítnout. Do sněmovny přišly stovky dopisů od starostů i obyčejných občanů, kteří proti legislativě protestovali. Tento případ ukazuje, že když se veřejné mínění a obce spojí, mohou zastavit i návrh, za kterým stojí silná lobby vlivných přímluvců,“ řekla Eva Tylová ze Zeleného Kruhu.

Ze 166 přítomných poslanců hlasovalo pro 87 a 58 jich bylo proti. Zákon podpořili poslanci ČSSD a KSČM, proti byli zástupci ODS a US-DEU, zákonodárci KDU-ČSL zůstali rozpolceni.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist