Soud rozhodne o zákonu zjednodušujícím prioritní dopravní stavby
Novela reagovala na problémy se starými posudky vzniklými podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem ČR do EU, které unie neuznává. U prioritních záměrů vymezených nařízením vlády není nutné opakovat všechny procesní fáze od oznámení záměru přes zjišťovací řízení, vyjádření veřejnosti a samospráv k veřejnému projednání. Stačí, když ministerstvo životního prostředí vydá nové závazné stanovisko k vlivům na životní prostředí.
V roce 2016 vláda na seznam prioritních dopravních staveb konkrétně zařadila například obchvaty Českých Budějovic, Frýdku-Místku a některých obcí na trase D6, stejně jako vybrané úseky D35, D49 a D1.
Ostravský krajský soud vede řízení o žalobě spolku Děti Země proti rozhodnutí ministra dopravy z loňského července. Ministr částečně změnil a ve zbytku potvrdil rozhodnutí svého úřadu, jímž byla ve zjednodušeném režimu povolena stavba obchvatu Frýdku-Místku. Žaloba obsahovala také argumentaci proti závaznému stanovisku ministerstva životního prostředí a proti spornému ustanovení zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
Krajský soud se s argumentací ekologů ztotožnil a předal návrh na zrušení paragrafu ústavním soudcům. Podle krajského soudu zákon postrádá obecnost, protože se vztahuje pouze na předem určené dopravní záměry. Dále návrh poukazuje na vyloučení dotčené veřejnosti z projednávání vlivu záměrů na životní prostředí. Odpadly totiž procesní fáze, na kterých participují i spolky na ochranu přírody.
reklama