Soud rozhodne o zákonu zjednodušujícím prioritní dopravní stavby
Novela reagovala na problémy se starými posudky vzniklými podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem ČR do EU, které unie neuznává. U prioritních záměrů vymezených nařízením vlády není nutné opakovat všechny procesní fáze od oznámení záměru přes zjišťovací řízení, vyjádření veřejnosti a samospráv k veřejnému projednání. Stačí, když ministerstvo životního prostředí vydá nové závazné stanovisko k vlivům na životní prostředí.
V roce 2016 vláda na seznam prioritních dopravních staveb konkrétně zařadila například obchvaty Českých Budějovic, Frýdku-Místku a některých obcí na trase D6, stejně jako vybrané úseky D35, D49 a D1.
Ostravský krajský soud vede řízení o žalobě spolku Děti Země proti rozhodnutí ministra dopravy z loňského července. Ministr částečně změnil a ve zbytku potvrdil rozhodnutí svého úřadu, jímž byla ve zjednodušeném režimu povolena stavba obchvatu Frýdku-Místku. Žaloba obsahovala také argumentaci proti závaznému stanovisku ministerstva životního prostředí a proti spornému ustanovení zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
Krajský soud se s argumentací ekologů ztotožnil a předal návrh na zrušení paragrafu ústavním soudcům. Podle krajského soudu zákon postrádá obecnost, protože se vztahuje pouze na předem určené dopravní záměry. Dále návrh poukazuje na vyloučení dotčené veřejnosti z projednávání vlivu záměrů na životní prostředí. Odpadly totiž procesní fáze, na kterých participují i spolky na ochranu přírody.
reklama

Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů