https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-vyhovel-detem-zeme-termin-dokonceni-d49-hulin-frystak-je-ohrozen
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud vyhověl Dětem Země, termín dokončení D49 Hulín-Fryšták je ohrožen

17.5.2024 11:05 (ČTK)
D1
D1
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Právní bitva o stavební povolení pro dálnici D49 v rozestavěném úseku Hulín-Fryšták ve Zlínském kraji bude pokračovat, letošní termín dokončení je tak ohrožen. Nejvyšší správní soud (NSS) na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým byla potvrzena právní moc stavebního povolení. Že je zprovoznění stavby v letošním roce ohrožené, uvedl na síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Ministerstvo musí znovu vypořádat námitky Dětí Země, NSS upozornil na více pochybení.
 
Jeden z problémů spočívá v hlukových studiích. "Správní orgány v dalším řízení posoudí, zda jsou hlukové studie obsažené ve správním spise aktuální a zda umožňují učinit si jednoznačný závěr o tom, že stavba splňuje hlukové limity, který nelze opřít o ničím nepodložené tvrzení, že naměřené hodnoty budou pravděpodobně nižší," stojí v rozsudku.

Soud také očekává, že ministerstvo znovu přezkoumá závazná stanoviska a vypořádá rozkladové námitky Dětí Země. "Konečně bude žalovaný řádně zkoumat vliv stavby na krajinný ráz," doplnil NSS v závěru rozsudku.

Dálnice D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Zhruba sedmnáctikilometrový úsek Hulín-Fryšták je ve výstavbě, pro motoristy se měl podle původních plánů otevřít na konci letošního roku. Různé spory však stavbu provází už zhruba 15 let.

Situací se musí znovu zabývat rozkladová komise ministra dopravy Martina Kupky (ODS). "Z hlediska stavby musí být stanoven rozsah konzervačních prací pro minimalizaci škod plynoucích ze zastavení realizace akce. Věřím ale, že stavební povolení opět v dohledné době nabude právní moc," uvedl na X Mátl.

Povolení pro stejný úsek dálnice napadl také spolek Egeria, který ale loni se svou kasační stížností neuspěl. Poukazoval například na údajnou systémovou podjatost Krajského úřadu Zlínského kraje, jehož sdělení a závazná stanoviska sloužila jako podklad pro pozdější rozhodnutí ministerstva dopravy o stavebním povolení.

"Samotná skutečnost, že stavba je i v zájmu Zlínského kraje, nezpůsobuje podjatost, neboť v hierarchii a systému rozhodování o věci samé byla nezávisle zapojena celá řada orgánů veřejné moci, které jsou na Zlínském kraji zcela nezávislé," reagoval tehdy NSS.

Další komplikaci letos přinesl rozsudek Krajského soudu v Brně, který zrušil rozhodnutí Krajského úřadu Zlínského kraje z předloňského září o změně umístění 22 objektů na budovaném úseku. O umístění některých objektů souvisejících se stavbou dálnice prý úřady rozhodly nezákonně. Jde například o protihluková opatření, provizorní napojení komunikací, retenční nádrže nebo odlučovače ropných látek. ŘSD podalo kasační stížnost.

Úsek D49, kterého se stavební povolení týká, začíná u Hulína křížením s dálnicemi D1 a D55, pokračuje k Fryštáku na Zlínsku. Vyhýbá se při tom Holešovu a dalším obcím, kudy prochází současná silnice druhé třídy. Poté má D49 obejít Zlín, Slušovice a Vizovice a zavést řidiče ke slovenské hranici u Horní Lidče.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist