Španělsko kvůli ekologii snížilo rychlost na dálnicích na 110 km/h
Ekologické organizace, sdružení pro bezpečnost silničního provozu i mnozí Španělé jsou přesvědčení, že vládní rozhodnutí již bohatě dokázalo svou účinnost a není nutné ho odvolávat. Snížení rychlosti na dálnicích bylo vydáno v rámci Plánu na snížení spotřeby energie, ale není jisté, zda-li bude platit trvale.
Omezení rychlosti vedlo ke snížení nehodovosti. Poprvé v historii Velikonoční svátky skončily s méně než čtyřiceti oběťmi z dopravních nehod. Dopravní police odhaduje, že v důsledku nižších rychlostí ubylo pokut za nedodržování rychlosti na dálnici zhruba o 35 %.
Omezení rychlosti také vedlo ke snížení spotřeby pohonných hmot o 8,4 %. To má kromě kladného vlivu na ekonomickou stabilitu také další přínos v podobě snížení produkce skleníkových plynů. Dalším efektem je i celkové snížení objemu zdraví škodlivých látek obsažených ve výfukových plynech. Klesla i hladina hluku v okolí dálnic a rychlostních komunikací.
Pokud cena ropy i nadále poroste, nejenom že bude nutné omezení rychlosti zachovat, ale dokonce přistoupit i k jejímu dalšímu snížení.
V červnu se má ve Španělsku rozhodovat o zachování, či zrušení tohoto rychlostního omezení. Je třeba při tom vzít v úvahu jak uvedené výsledky, tak i další očekávaný růst cen ropy na světovém trhu. Ve výsledku totiž znamená nižší rychlost menší znečištění, méně nehod a zdravější životní prostředí.
Podle zprávy Davida Sanze „Limita la velocidad a 110km/h ha sido un acierto“ zveřejněné na serveru Ecologiaverde.com dne 29. dubna 2011.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
spotreba - 11. 6. 2011 - MaheRE: Fafnir - absolútny súhlas. reagoval som na Jonaša o meraní spotreby, ak som si to vyskúšal. 80% nehôd zapričini 20%vodičov = Paretovo pravidlo. Stačí jeden dedulo v žiguli idúci "bezpečnou" 70 a je za ním kilometrová kolóna. A prúser príde čoskoro.Ale nemôžem súhlasiť s ďalším názorom, že diaľnice sú budované kvôli intenzite dopravy. Často sa presúvam v noci alebo skoro ráno a sú úseky, kde v svojom pruhu aj desiatky minút nestretnem ďalšie auto. Tu dodržiavať nejakých bigotných 110 oproti 130 považujem za úlet. Nikoho neohrozujem a nikto neohrozuje mňa. Pokiaľ je diaľnica bezpečnostne stavaná na 130, tak nevidím absolútny dôvod na obmedzenie rýchlosti. Náhodný jeleň na diaľnici je pri 110 a 130 rovnakou prekážkou. Ano - rozdiel v spotrebe pri 110 a 130 vidím priamo na displeji. Ale prečo sa štát stará o mňa, koľko som ochotný zaplatiť za spotrebu vo svojom aute ? Pri tejto logike by potom štát mal zaviesť nejaké "merače" a zdaňovať auta s vysokou spotrebou... (čo je asi tiež proti logike a trhovému princípu). |



Drahá nafta se nelíbí dopravcům, chtějí odečty daní 