Spiegel Online: Tropická houba produkuje bionaftu
Čerpací stanice ve Philadelphii. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList |
Výroba biopaliv z rostlinných zbytků má tu výhodu, že zbytky nelze jíst a jejich spotřebování tedy narozdíl třeba od spotřebování kukuřice neovlivní ceny potravin. Avšak pro zpracování zbytků je nutné použít kvasinky nebo bakterie. Výsledkem pak jerozdělení celulózy na cukry. Tento postup je zdlouhavý a vyžaduje vynaložení cenné energie. Gary Strobel z Montana State University však teď v patagonském deštném pralese objevil houbu Gliocladium roseum.
Strobel svůj objev zveřejnil v časopise Microbiology. Houba žije ve stromě Eucryphia cordifolia a badatel původně doufal, že se bude hodit k výrobě antibiotik. Zjistil však, že produkuje celou řadu uhlovodíků: alkany, alkeny, esterové sloučeniny, alkoholy a mastné kyseliny. Jde vlastně o hlavní složky dieselového paliva. Gary Strobel a jeho kolegové říkají výsledné směsi "mykodiesel".
Houba se přitom spokojí s různými druhy materiálů obsahujících celulózu, kterou přeměňuje v naftu.
Eckhard Boles zabývající se biotechnologickým výzkumem ovšem zůstává skeptický. "Očekávat, že tato houba bude sloužit k výrobě mykodieselu, je zcela nerealistické," řekl redakci Spiegelu Online. "Pěstování je příliš nákladné a daří se pouze za omezeného přístupu vzduchu, většina pokusů proběhla v Petriho miskách. Navíc houba roste celkem 18 dnů," dodal.
Boles se však přesto domnívá, že pokud by došlo k izolaci některých genů nebo enzymů, hospodářský přínos nakonec není vyloučen. Zdá se, že dnešní nafta kdysi vznikala podobným způsobem.
Podle článku Jense Lubbadeha Wundersamer Regenwald-Pilz erzeugt Biodiesel zveřejněného dne 4. listopadu na serveru Spiegel Online
reklama
Online diskuse
upresneni - 7. 11. 2008 - lyn_xNahnědlá je místy Vaše komunikace. Ale možná Vám křivdím a je jen trochu zmatená, v tom případě se omlouvám.K těm dálnicím jsem řekl jen to, že se mě nikdo neptá, jestli je chci sponzorovat, nic víc. Tedy se jedná o stejnou výtku, kterou máte Vy k výzkumu. Ale máte pravdu, připadají mi zbytečné(stejně jako Vám zjevně připadá zbytečný výzkum). A to dokonce vlastním auto a kravský povoz si pořizovat nehodlám, nicméně bohatě mi vystačí silnice 1. třídy, celkem obstojně jede i po okrskách. Pokud se chcete dopravovat vysokou rychlostí po trasách se zaručeným minimálním poloměrem zatáček, je mnohem vhodnější železnice. Pokud chcete převážet těžké náklady na velké vzdálenosti, je pro to opět mnohem vhodnější železnice. Raději než na vyasfaltování českého středohoří věnuji peníze na hledání antibiotika. Je to můj názor, Vy si mějte svůj. Já Vás nebudu nazývat fašistou a Vy mě nebudete nazývat ekoteroristou, platí? Pokud mluvíte o panu Bursíkovi, tak ten rozhodně není zelený, bohužel zelení udělali tu osudovou chybu, že ho pustili do svého vedení(tím neříkám, že 100% souhlasím s jejich programem, dokonce Vás určitě překvapí, že jsem je nevolil). |