https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spolkne-dalnice-luzni-les
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Spolkne dálnice lužní les?

5.2.1999 16:00 | PRAHA (EkoList)
V roce 2000 by měla začít stavba další části dálnice D 11. Jedná se o úsek Libice nad Cidlinou - Hradec Králové.
 

"Jako investor zatím děláme všechno pro to, aby se dálnice začala stavět v plánovaném termínu. Máme smlouvu s Evropskou investiční bankou, která by nám formou úvěrů měla zajistit dostatek prostředků," řekla EkoListu ing. Svačinová z Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ing. Josef Zatloukal z Ministerstva dopravy a spojů (MDS) je skeptičtější. Podle něj záleží především na státním rozpočtu. "Budou-li finanční prostředky, začneme stavět. Zatím se snažíme udržovat všechny projekty spojené se stavbou."

Se stavbou dálnice souhlasí i Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Byla jí udělena výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro přírodní rezervaci Libický luh. Jedná se o rozlehlý komplex lužního lesa s mokřadními společenstvy olšových luhů. Ministerstvo vycházelo z toho, že tato oblast je již částečně poškozena stávající částí dálnice a vyvést ji odtud někam jinam je nesmyslné. Proti tomuto rozhodnutí se ale staví Hnutí DUHA. "Je to bezkonkurenčně nejcennější pozůstatek lužních lesů v Čechách. Vyskytuje se zde řada ohrožených a státem chráněných druhů rostlin a živočichů. Protažení dálnice D 11 rezervaci nenávratně poškodí. Část bude přímo zakryta betonem, nesrovnatelně větší území negativně ovlivní imise," tvrdí člen Hnutí DUHA Jaromír Bláha. Podle něj posudek MŽP mírně upřednostňuje variantu dálnice před rychlostní komunikací. Proti připomínkám ekologů se razantně staví Ředitelství silnic a dálnic. Nic jiného než dálnice podle nich nevyřeší kritickou dopravní situaci tohoto regionu. "Do Libického luhu zasahuje dálnice pouze 52 metrů. Ekologové nechtějí přijmout žádný z našich návrhů. Neustále se odvolávají a oddalují začátek stavby. Sami přiznávají , že je naše argumenty nezajímají a dálnici prostě nechtějí," řekla nám ing. Svačinová.

Dálnice by prý také měla ulehčit všem obcím. "Hradci Králové dálnice pomůže, ale bylo by potřeba udělat i částečný obchvat a napojení na rychlostní komunikaci R 35. Jinak se urychlí pouze spojení s Prahou, ale situace ve městě se příliš nezmění," míní pan Kabrhel z referátu dopravy magistrátu v Hradci Králové.

Mapka dálnic

Dálnice D 11 má vést kolem Hradce Králové přes Jaroměř a Trutnov do Polska. Původně se uvažovalo i o trase přes Náchod. Hlavní iniciátorkou této myšlenky byla bývalá starostka města a poslankyně Zdeňka Horníková (ODS). "Dnes už o dálnici D11 neusilujeme. Nebyla by tu průchodná do Polska a na náš okres by tato stavba byla předimenzovaná. Jsme ale bytostně přesvědčeni, že se dopravní situace na našem okrese musí řešit," sdělila nám vedoucí referátu dopravy v Náchodě. Trutnovské variantě dala přednost i mezistátní dohoda s Polskem. Podle platného harmonogramu by měla být dálnice dovedena do Polska v roce 2007.


reklama

 
Lucie Domonkošová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist