Spolkový sněm chce zabránit dalším zákazům jízd dieselů
I když se v německých městech postupně čistota ovzduší zlepšuje, stále jich řada nedodržuje limity pro oxid dusičitý, které přitom platí už od roku 2010. V roce 2017 se nad limitem 40 mikrogramů oxidu dusičitého na metr krychlový v ročním průměru pohybovalo 65 měst, z nichž 15 překročilo i hladinu 50 mikrogramů NO2 na metr krychlový. Německé soudy už proto nařídily částečné zákazy jízd ve městech jako jsou Berlín, Frankfurt nad Mohanem nebo Essen. Vstoupit v platnost mají během letoška.
Aby se počet měst se zákazy dále nerozšiřoval, upravil dnes Spolkový sněm na návrh vlády velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) zákon o ochraně před emisemi. Novela stanoví, že ve městech, kde není překračována hranice 50 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru, budou zákazy jízdy "zpravidla" nepřiměřené. V takových případech tedy bude nutné dodržení celoevropského limitu 40 mikrogramů NO2 na metr krychlový dosáhnout jinými opatřeními.
Novela dále určuje, že v městech se zákazy jízdy se tyto nebudou vztahovat na auta splňující emisní normu Euro 6, jakož i na novějšími katalyzátory vybavené autobusy, auta komunálních služeb nebo vozy řemeslníků.
Související úprava zákona o silniční dopravě zase stanovuje, že dodržování zákazu jízdy bude policie moci sledovat jen namátkově a za pomoci přenosných kontrolních zařízení. Data bude muset nejpozději do dvou týdnů smazat.
Zvýšené znečištění oxidem dusičitým si v Německu vybírá velkou daň. Podle studie, kterou loni představil Spolkový úřad pro životní prostředí, zemřelo v zemi jen v roce 2014 kolem 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu způsobené oxidem dusičitým. Drobnému polétavému prachu přičítá studie 41.000 předčasných úmrtí v témže roce.
reklama