https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/sprava-krnap-bojuje-proti-odpadkum-zapojila-i-krakonose
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Správa KRNAP bojuje proti odpadkům, zapojila i Krakonoše

16.7.2019 00:14 | VRCHLABÍ (ČTK)
Kampaň nabádá dospělé i děti ke sběru odpadků. / Ilustrační foto
Kampaň nabádá dospělé i děti ke sběru odpadků. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Další etapa kampaně Správy Krkonošského národního parku (KRNAP), která od konce května poukazuje na alarmující odhazování odpadků po horách, začne na ministerstvu životního prostředí. Představí ji ministr Richard Brabec (ANO) a ředitel KRNAP Robin Böhnisch. Kampaň přijde asi na tři miliony korun, které převážně platí Evropská unie.
 

Tvůrci kampaně využívají i nadsázku, včera například zveřejnili inzerát, v němž duch hor Krakonoš lidem hrozí, že od 1. srpna neprůchodnou mlhou uzavře Krkonoše pro všechno lidské. Bude to trest "za darebácké chování některých návštěvníků, kteří svou zlotřilostí vydají za několik Trautenberků". Postavu bájného Krakonoše využijí i při úterní tiskové konferenci.

Dvouměsíční kampaň pod názvem Není zvěř jako zvěř zahájila správa národního parku na konci května. Různými formami vybízí veřejnost ke sběru odpadků a k čištění krkonošské přírody. "Po turistech zůstává na horách velké množství odpadků. Současný stav je již alarmující," řekl Drahný.

Po turistech, kterých je v české části hor ročně asi 3,8 milionu, nejčastěji zůstávají PET lahve, obaly od sušenek, plechovky nebo papírové a vlhčené ubrousky. Některé odhozené věci se mohou rozkládat až 250 let. "Cílem kampaně je to, aby si turisté uvědomili, že pohozené odpady do přírody nepatří, a sami se do sbírání odpadků zapojili," řekl Drahný. Například při letošním jarním úklidu hor dobrovolníci sesbírali téměř tři tuny odpadu.

Kampaň nabádá dospělé i děti ke sběru odpadků. "Cílem je vzdělávat ty, kteří chtějí naslouchat, a vyvolat tak jejich aktivitu," řekl při zahájení kampaně Roman Heřman, ředitel agentury Remmark, která kampaň vytvořila.

Tvůrci kampaně vytvořili pro určité druhy odpadků nové názvy, inspiraci hledali ve zvířecí a rostlinné říši. Veřejnost se tak hlavně na sociálních sítích setkává například s petlahvoněm odhozencem, vlhčencem ubrouskovým, sáčkovcem šustilkou nebo obalíkem sušenkovitým. Ochránci parku s nadsázkou tvrdí, že jde o nové invazivní druhy v krkonošské přírodě.

Kampaň má několik forem, jejím hlavním kanálem jsou sociální sítě. Součástí kampaně je například mobilní webová aplikace motivační soutěže lovciodpadku.cz. V červnu se v Praze, Liberci, Pardubicích a Hradci Králové konala řada vzdělávacích aktivit pro děti. V Krkonoších se mohou lidé s kampaní potkat ve formě plakátů a letáků například u partnerů KRNAP, v ubytovacích zařízeních a informačních střediscích.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Zdeněk Rychtera
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist