Stanovisko k jezu u Děčína vychází z odborných studií, reaguje NP České Švýcarsko na obvinění Svazu dopravy
Rejdaři usilují o stavbu děčínského jezu už několik let. Podle nich by měl výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Stavbu jezu prosazuje i ministerstvo dopravy, proti je naopak ministerstvo životního prostředí.
Stavbu dlouhodobě brzdí problémy s vyhodnocením jejího vlivu na životní prostředí. Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně stanovením kompenzačních opatření za případné zničení přírody. V této souvislosti loni rozhodovala Správa Národního parku České Švýcarsko o stanovení možných kompenzačních opatření. Došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat.
Přes negativní výsledky studie však ministerstvo dopravy zahrnulo stavbu vodního jezu do připravované koncepce vodní dopravy. Podle ministerstva dopravy převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny.
Svaz dopravy v úterý uvedl, že studie byla zpracována účelově, protože správa není nestranným subjektem a je ve věci ve střetu zájmu. Správě navíc vyčítal, že nevzala v potaz jinou studii, která v minulosti podle něj prokázala možnost kompenzovat vliv stavby na okolí. Svaz proto vyzval premiéra Andreje Babiše (ANO), aby ve sporu ministerstev neprodleně rozhodl.
Podle správy parku ale studie zohledňují i dříve zpracované podklady, a to včetně těch, které dodalo Ředitelství vodních cest. "Vydané stanovisko proto v žádném případě nelze považovat ani za nezákonné, ani za neodborné," uvedla správa.
Tvrzení svazu o nezákonnosti postupu, podjatosti zprávy či o strannosti a nedostatečné odbornosti akademických institucí považuje správa za nepodložené domněnky. V rozporu se zákony by podle Správy Národního parku České Švýcarsko naopak byly politické zásahy do procesu posuzování vlivu strategických dokumentů či stavebních záměrů na životní prostředí.
Koncepce vodní dopravy mimo jiné počítá s plavebním stupněm u Přelouče a modernizací dalších vodních staveb. Cílem je především navýšit nákladní přepravy na tuzemských řekách. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně zhruba o 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Postup ministerstva dopravy kritizují ochránci přírody. Podle nich je koncepce nezákonná a porušuje tuzemské i evropské zákony. Česku by podle organizace Arnika hrozily vysoké pokuty od Evropské komise nebo odejmutí části peněz z evropských dotací.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
reklama