Starostové Regionu Dolní Berounka chtějí snížit hluk vlaků
Svazek obcí Region Dolní Berounka spojuje obce Černošice, Řevnice, Všenory, Zadní Třebaň, Dobřichovice, Hlásná Třebaň, Lety, Karlštejn, Tetín, Srbsko a Karlík. Celkem v obcích žije několik desítek tisíc obyvatel.
"Na základě dlouhodobého sledování a opakovaného měření a díky analýze hlukových map a dalších odborných podkladů týkajících se provozu na naší železniční trati víme, že zcela zásadní podíl na hlukovém zatížení z provozu železniční tratě představuje nákladní doprava. Zatímco moderní elektrické osobní vlaky jsou poměrně tiché, průjezd nákladního vlaku způsobuje vždy ohlušující hluk a silné vibrace," píší starostové v dopise.
"Pan ministr dopis obdržel tento týden, seznámí se s ním a starosty bude informovat o dalším postupu," řekl ČTK tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Podle radnic je situace nejhorší v noci. Přes den jsou trati vytížené osobní dopravou, proto nákladní vlaky jezdí převážně v nočních hodinách. Vlaky podle starostů v noci překračují hygienické normy a mají závažný dopad na obyvatele.
Podle starostů je řešením hromadná obměna brzdové technologie u zastaralých vozů. Staré vagony podle dopisu využívají k brzdění hlučné litinové špalíkové brzdy, které zároveň opotřebovávají kolejový svršek, a nepřímo tím zvyšují hlukové zatížení. Ke zlepšení situace má stačit výměna za brzdy kotoučové nebo brzdy s kompozitními špalíky.
"Vítáme, že ministerstvo dopravy připravuje program pro využití evropských fondů na podporu výměny technologie brzd pro železniční dopravce, což je nezbytný krok pro rozhýbání celého systému," píší starostové.
Žádají, aby ministerstvo maximalizovalo peníze na dotace na výměnu brzdových technologií nákladních vozů, motivovalo nákladní dopravce k výměně brzd vhodným nastavením poplatků za užití železniční cesty, zvýšilo poplatky za průjezd silně obydlenými oblastmi s vysokým hlukovým zatížením a prosadilo od roku 2020 zákaz zastaralé technologie brzd s litinovými špalíky.
"Program podpory výměny brzdových špalíků je připravován k čerpání v rámci Operačního programu doprava. V současnosti probíhá proces notifikace veřejné podpory Evropské komisi, která program posuzuje již skoro rok. S čerpáním se počítá v návaznosti na schválení veřejné podpory Evropskou komisí, ideálně bychom chtěli zahájit čerpání v tomto roce," dodal Neřold.
Nové nákladní vozy se podle něj už povinně vyrábějí s brzdami nové technologie. Se zpoplatněním hlučných vozidel se podle mluvčího počítá v rámci další etapy nového systému zpoplatnění železniční dopravní cesty, a to zhruba v horizontu roku 2020.
reklama