Stát možná vypoví smlouvu o výstavbě dálnice D47
Dálnice D 47 je první vlaštovkou, pokud jde o vstup soukromého kapitálu do výstavby dálnic. Podle zákona totiž mohl zatím dálnice stavět pouze stát. Výstavba dálnice D47 se financuje metodou B.O.T. (Build, Operate, Transfer - postav, provozuj, předej), tedy spoluprací státu a soukromého kapitálu. Stát by měl za 30 let provozování dálnice jejím investorem zaplatit celkem maximálně 125 miliard dolarů.
Právě tato podle mnohých odborníků přemrštěná cena za to, že dálnici postaví soukromník, byla často terčem kritiky bývalého ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga, který se na výběru investora bez řádného výběrového řízení podílel. Proto se také jeho nástupce Šimonovský rozhodl vytvořit pracovní tým, který se zaměří na hodnocení přímých realizačních smluv zajišťujících zatím výstavbu prvního úseku dálnice.
Tento tým také zřejmě předloží návrhy dílčích změn, které by měly minimalizovat rizika státu. "Pokud by náš partner nebyl schopen rizika odstranit, budeme pravděpodobně usilovat o vypovězení základní smlouvy," upozornil ministr. Dodal, že dálnice na Ostravu určitě bude, neboť jí ten region potřebuje. Nemusí ji prý, alespoň podle Šimonovského, postavit současný investor.
reklama