https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stavba-jezu-na-labi-lodni-doprave-nepomuze-tvrdi-studie?ids%5Bxf8a5be9aee487c89d282d51216a0eebd%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stavba jezů na Labi lodní dopravě nepomůže, tvrdí studie

28.4.2010 16:25 | PRAHA (Ekolist.cz)
Další výstavba jezů na Labi by k hospodářské prosperitě v konkrétních oblastech nepomohla. Vnitrozemská lodní doprava by ani po dokončení těchto opatření nebyla konkurenceschopná. Kvůli snížení hladiny řek by naopak došlo k poškozování evropsky chráněných lužních lesů a negativnímu dopadu na říční rekreaci. Vyplývá to ze studie „Říční plavba na Labi a Sále“, zpracované německým Institutem pro ekologický hospodářský výzkum, kterou dnes u nás představila Arnika.
 

Labe v Mělníce
„Stavbou jezů by se příroda podél Labe v Německu poškodila tak, že už dnes nejsou politicky prosaditelné," říká Hubert Weiger. Na snímku Labe u Mělníka.
Foto: Jan Šatoplet/Ekolist.cz

Změna klimatu vede k extrémům v podobě nízkých stavů hladiny Labe, což je patrné během posledních 20 let, říká studie. A proto není možné dosáhnout plavební hloubky 2,5 metrů, která je podle studie rentabilní pro nákladní dopravu po Labi. „Pokles hladiny Labe má negativní vliv především na lužní lesy, které jsou z 60 % celoevropsky chráněny,“ uvedl Hubert Weiger, ředitel německé nevládní organizace BUND, která studii nechala vypracovat. Zkratka BUND je název pro německý svaz pro ochranu přírody a životního prostředí a jde o největší německou organizaci tohoto zaměření se zhruba 5 tisíci členy.

„Lužní les je specifický ekosystém rostoucí v blízkosti řek, jenž je zvyklý na kolísání hladiny a občasné vysychání, a takovéto životní podmínky potřebuje,“ dodala Jana Vitnerová, vedoucí programu Ochrana přírody organizace Arnika, která s organizací BUND dlouhodobě spolupracuje.

Snižováním hladiny se podle Weigera významně snižují alternativy rekreačního využití Labe. Podle Českého hydrometeorologického ústavu jsou výkyvy hladiny kvůli celosvětovým změnám klimatu stále častější, extrémnější a s delším trváním. Prognózy se navíc do budoucna nelepší. Podle německého ministerstva dopravy prý nelze pro Labe garantovat jakoukoli konkrétní hloubku. Úvahy o stavbě jezů na této řece jsou podle Weigera ekonomický nesmysl.

Po Labi se lodní dopravou přemístí ročně 0,6 milionů tun nákladu. Prognózy z roku 1992 však předpovídaly pro tento rok 10 milionů tun. Podle koordinátorky BUND pro Labe Iris Brunarové se jako vhodná alternativa lodní dopravy jeví železniční doprava, která je méně náročná i emisně.

„Cílem bylo snížit výškové výkyvy hladiny řeky, a tak Německo slíbilo České republice v roce 2006, že do roku 2010 zajistí plavební hloubku 1,6 metrů. Časem se ale ukázalo, že slib nepůjde naplnit, neboť předpokládané cíle vycházejí ze studií ze 70. a 80. let, kdy bylo Labe nejbohatší na stav vody za posledních 100 let. Už 20 let takový stav na Labi není,“ vysvětlil Weiger.

Labe je podle německé studie jedna z nejčistších evropských řek díky pozitivním opatřením na německé i české straně hranic. Navíc se stále zvyšují nároky na čistotu vody tak, aby se v ní dalo i koupat. „Stavbou jezů by se příroda podél Labe v Německu poškodila tak, že už dnes nejsou politicky prosaditelné. Ve své délce 600 kilometrů nebyla řeka ovlivněna žádnou významnou stavbou v podobě zdymadel, proto je v současnosti jednou z nejekologičtějších evropských řek. Byl by nesmysl stavit další jezy,“ uvedl Weiger s tím, že by zveřejněná studie měla otevřít přeshraniční diskusi Česka a Německa o osudu Labe.

Studie v češtině ke stažení na webu Arniky, studie v němčině ke stažení na stránkách IÖW.


reklama

 
Dominika Patrovská
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

lepší nápad - 29. 4. 2010 - Kája

Jistě, jezů je všude plno a proto nebude vadit, když budou už všude. Zajímavý argument do diskuse viz výše. A také nás musíte zachránit před tím, aby jsme z celé zeměkoule neudělali mokřady. Lidi by z toho mohli mít bebí.

Děkuji za poučení, příště prosím i nějaká čísla. Valivý odpor kov na kov je větší pohyb ve vodě, v závislosti ale na dalších podmínkách (tvar lodě ap.). Lze říci, že pokud loď pluje pomaleji 10-12 km za h, má velmi nízký odpor, oproti valení, pak už naopak větší. ale čím je pak rychlost větší, tím exponenciálně odpor narůstá. U valivého se křivka zvedá pozvolna. Nevím ale jakou rychlostí plavíte po proudu a priti proudu. 5 km/h?
Rád se také nechám poučit, proč sklápět a vypouštět jezy. Když je velká voda? Nebo když je sucho? Nějak nemůžu přijít na to, jak by to zvedlo hladinu vody při nízkém stavu. Leda vytvořit jednu vlnu a pak čekat až zas jez nateče (a mezitím pod ním sucho). No, systém vlnových "přískoků" by byl asi použitelný...
Velkoobjemový náklad (velká zařízení a kontejnery ap.) se čas od času plaví i teď bez jezů.. i když asi musí čekat na vyšší vodu. rád se nechám poučit, kolik dovážíme a vyvážíme obilí. to nepíšu proto, že to zpochybňuji, jen mě to věcně zajímá. Jinak v tomto ohledu máte pravdu. Zajímalo by mě věcně porovnání celkových nákladů na realizaci jezů na Labi se vším všudy + náklady přepravu materiálu loděmi versus náhradní dopravou vlakem. Ty komise co to hodnotí a zkoumají by mohli dát do placu taky nějaká čísla, ne jen prohlášení. A ty urážky bez komentáře.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist