https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stinovy-ministr-dopravy-foltyn-doporucuje-prijeti-zakona-o-transformaci-cd
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stínový ministr dopravy Foltýn doporučuje přijetí zákona o transformaci ČD

28.6.2001 15:28 | PRAHA (ČIA)
Stínový ministr dopravy a spojů čtyřkoaliční vlády a současně místopředseda správní rady Českých drah Ivan Foltýn by rád viděl vládní návrh zákona o transformaci ČD ve druhém čtení,kde by bylo možné projednat jeho úpravy. "Zákonná transformace ČD se neustálé odkládá. Tím se oddalují i procesy nutné k pozitivní změně v Českých drahách a prohlubují se celospolečenské ztráty. Hrozí dokonce nebezpečí výrazného omezení přílivu peněz z fondů Evropské unie," řekl dnes Foltýn na tiskové konferenci KDU-ČSL.
 

Podle jeho slov je jednou z předností návrhu tohoto zákona, že počítá byť pouze s nevýrazným oddělením dopravní cesty od činnosti dopravce. "Obě hlavní činnosti, tedy provozování dráhy i drážní dopravy by byly i nadále svěřeny nově vzniklé akciové společnosti České dráhy, což by umožnilo zachovat synergický efekt," upozornil Foltýn.

Jak dále uvedl, návrh rovněž nařizuje důsledné rozdělení účetnictví ČD do čtyřech samostatných účetních okruhů, nepožaduje však již každoroční povinný audit všech čtyř okruhů. "Prospěšné by rovněž bylo posílit postavení státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), a to jak po stránce majetkové, tak po stránce rozhodovacích či kontrolních mechanismů," domnívá se Foltýn.

Slabinou navrhovaného zákona je prý především nedostatečná kontrola toku finančních prostředků. "Správní rada SŽDC má udělovat předchozí souhlas k přijetí úvěrů, přitom ale za závazky SŽDC ručí stát. Je nutno vyloučit nekontrolovatelné zadlužování se státu prostřednictvím tohoto mechanismu," pokračoval Foltýn. Nelíbí se mu ani mechanismus automatického prodlužování smlouvy mezi ČD a SŽDC, což prý může být brzdou dalších transformačních kroků.

Podle Foltýna návrh nijak neoslabuje konkurenční prostředí na železnici, ani nijak neomezuje budoucí privatizaci regionálních tratí. "Doporučil jsem poslancům jak KDU-ČSL tak i Unie svobody, aby zákon v prvním čtení podpořili a jsem ochoten se poté podílet na vypracování pozměňovacích návrhů. Jak se poslanci nakonec rozhodnou, záleží pouze na nich," řekl Foltýn na dotaz ČIA.

Vládním návrhem transformace ČD by se poslanci měli zabývat ještě dnes odpoledne případně v pátek ráno.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist