https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stredocesky-kraj-bude-u-mnisku-testovat-deset-autobusu-s-vodikovym-pohonem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Středočeský kraj bude u Mníšku testovat deset autobusů s vodíkovým pohonem

31.5.2022 00:04 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Středočeský kraj bude v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy testovat deset autobusů s vodíkovým pohonem. Cestující by měly začít vozit v prosinci 2024. Náklady budou kolem 240 milionů korun, většinu má pokrýt evropská dotace. Krajští zastupitelé jednomyslně schválili memorandum o spolupráci na projektu mezi organizací Integrovaná doprava Středočeského kraje, společností ČEZ a dopravní firmou Martin Uher bus.
 

V případě, že se podaří plán uskutečnit, bude středočeský region jedním z prvních v Česku, kde začnou vodíkové autobusy jezdit. "Cílem projektu je prověřit v praxi, do jaké míry jsou vodíkové autobusy aplikovatelné ve středočeské veřejné dopravě, a to od samotného pořízení přes nasazení až po provozování," uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice Evropské unie, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy, připomněl Borecký. Do budoucna se tomu kraj nevyhne, proto je podle něj vhodné takový projekt řešit už nyní. Pro pilotní projekt hejtmanství vybralo oblast Mníšku pod Brdy, aby bylo autobusy možné otestovat v kopcovitém terénu. "Pokud si bezemisní autobusy poradí s kopcem na Jíloviště, tak si poradí už úplně se vším ve středních Čechách," míní radní.

Autobusy s vodíkovým pohonem podle něj slibují dojezd zhruba 350 až 400 kilometrů na jedno naplnění, přičemž doplnění vodíku do nádrží na plničce trvá půl hodiny. Výstavbu plničky s elektrolyzérem bude mít na starost společnost ČEZ.

Nevýhodou je však vysoká pořizovací cena. Borecký poukázal na to, že pořízení standardního naftového autobusu vyjde na 4,5 až 5,5 milionu korun a elektrobusu na 12 až 13 milionů Kč. Vzhledem k tomu, že ve středních Čechách je provozováno 1250 autobusů, náklady na transformaci veřejné dopravy budou podle něj obrovské. Pakliže se zásadně nezmění rozpočtové určení daní nebo stát nevypíše rozsáhlé dotace do bezemisní dopravy, nebude tato přeměna podle radního prakticky možná.

Projekt podpořila i opozice za hnutí ANO. Zastupitelka Jana Krumpholcová (Spojenci) se v diskusi před hlasováním zajímala o možnost nasazení vodíkových vlaků. Podle Boreckého by to bylo možné až kolem roku 2029, neboť je potřeba dobudovat infrastrukturu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist