Swissinfo: Luxusní obal od čokolády nelze recyklovat
Potravinářský koncern začal čokoládu prodávat v únoru za pomoci masivní reklamní kampaně, k revitalizaci staré značky Cailler byl přizván známý francouzský architekt Jean Nouvel. Čokoládovna Cailler byla založena v roce 1819 a roku 1929 se stala součástí společnosti Nestlé.
Asi měsíc po vstupu čokolády na trh zveřejnila jedna švýcarská spotřebitelská organizace velmi překvapivé výsledky své nové studie. Ta zjišťovala, kolik nerecyklovatelného odpadu vytvoří jedna čokoláda. Není to málo. Obal stogramové čokolády Frigor vyrobený z materiálu PET totiž váží 50 gramů, píše Swissinfo. A zatímco PET lahve jsou recyklovatelné, druh PET materiálu použitý na obal čokolád Cailler nikoli. Musí se tedy spalovat, což vede k zvýšení emisí oxidu uhličitého. Nový obal je podle studie pětkrát škodlivější pro životní prostředí, než byl ten starý.
Koncern Nestlé pro Swissinfo řekl, že nerecyklovatelnost nutně neznamená, že PET obal škodí životnímu prostředí. Mluvčí společnosti vysvětlil, že tento typ materiálu je velmi ceněn ve spalovnách, které vyrábějí z odpadu energii.
Federální úřad pro životní prostředí však oznámil, že použití PET materiálu byl v tomto případě krok špatným směrem. "Padesát gramů obalu namísto deseti gramů není katastrofa, ale není to v souladu s udržitelnou spotřebou," řekl pro Swissinfo Hans-Peter Fahrni z odboru odpadového hospodářství.
Hlavní slovo však nakonec budou mít spotřebitelé. "Myslím si, že více než polovina Švýcarů sleduje, co kupují. Takovýto typ čokolády není obvykle prodáván v tak drahých obalech, domnívám se proto, že to lidi odradí od nákupu," řekl Fahrni. Na druhé straně však nerecyklovatelný PET obal může vzbuzovat dojem luxusu. "Není to obal navržený ve smyslu udržitelné spotřeby, ale k tomu, aby byl vhodný jako dárek, nebo aby dával pocit luxusu," dodal. Fahrni také lituje, že mezi úřadem a společnostmi neexistuje žádná forma spolupráce a neřeší se, jakým směrem by se měly návrhy nových obalů ubírat, píše Swissinfo.
Podle článku Faryala Mirzy na serveru Swissinfo ze dne 20. 4. 2006
reklama