https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/swissinfo-rychlostni-limity-nepomahaji-snizit-koncentraci-prizemniho-ozonu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Swissinfo: Rychlostní limity nepomáhají snížit koncentraci přízemního ozónu

8.8.2007 08:22 | PRAHA/ŽENEVA (EcoMonitor)
Snížení rychlostních limitů na silnicích má na udržení nízkých koncentrací přízemního ozónu jen malý vliv, oznámili švýcarští vědci. Většina jedovatého plynu navíc do Švýcarska přichází ze zahraničí, napsal server Swissinfo.
 

Podle nejnovějšího výzkumu se neprojevuje souvislost mezi rychlostí a přízemním ozónem v ovzduší. Ticino a Graubünden patří k prvním kantonům, které na některých úsecích dálnic v srpnu 2003, kdy Evropa zažívala neobvyklá vedra, zavedly nové rychlostní limity. Nejvyšší povolená rychlost byla tehdy snížena ze 120 km/h na 80 km/h, uvádí Swissinfo.

Studie, které provedl Institut Paula Scherrera (největší švýcarské národní výzkumné centrum), však zjistily, že snížení znečištění v důsledku zavedení rychlostních limitů bylo zanedbatelné. "Podle našich simulací by zavedení národního rychlostního limitu 80 km/h vedlo ke snížení koncentrace ozónu ve vzduchu maximálně o jedno procento," řekl André Prévôt z laboratoře chemie atmosféry zmíněného institutu. Stejně jako další jedovaté látky se do Švýcarska ozón dostává přes hranice. Kvůli silným vzdušným proudům plyn stoupá do výšky a pak padá zpět k zemi, často tisíce kilometrů od zdroje. Podle institutu pochází 75 procent ozónu v německy mluvící části Švýcarska z jiných zemí. "Část je z Evropy a zdá se, že nikoli nevýznamné procento pochází z Asie a Spojených států," řekl podle Swissinfo Prévôt.

Složitá je zejména situace na jih od Alp a zvláště v Ticinu. "Více než 50 procent ozónu naměřeného jižně od Alp pochází ze sousední Itálie - z Lombardie. Kvůli tomu jsou švýcarské rychlostní limity neúčinné," řekl Prévôt. Luca Colombo z kantonálního úřadu pro čistotu ovzduší v Ticinu je výsledky studie znepokojen, avšak rychlostní limity podporuje. "Snížení rychlosti na 80 km/h nám umožňuje podstatně snížit emise ozónu v našem kantonu, někdy až o polovinu. Není to jen ozón, jsou zde další škodlivé látky, jako jemné částice, proti kterým se těmito opatřeními dá také bojovat," řekl Colombo.

Prévôt zdůraznil, že výsledky výzkumu musí být vnímány v příslušném kontextu, napsal server Swissinfo. "Data, která prezentujeme, pochází z počítačových simulací. Musí se s nimi nakládat opatrně," řekl Prévôt. "Problém není jen ozón, ale i jeho prekurzory, například dusík, nebo jemné prachové částice, které přispívají k tzv. letnímu smogu," řekl Stefan Füglisterm, aktivista asociace zabývající se dopravou a životním prostředím.

Podle článku na serveru Swissinfo ze dne 2. 8. 2007


reklama

 
Hanka Hermová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist