Swissinfo: Rychlostní limity nepomáhají snížit koncentraci přízemního ozónu
Podle nejnovějšího výzkumu se neprojevuje souvislost mezi rychlostí a přízemním ozónem v ovzduší. Ticino a Graubünden patří k prvním kantonům, které na některých úsecích dálnic v srpnu 2003, kdy Evropa zažívala neobvyklá vedra, zavedly nové rychlostní limity. Nejvyšší povolená rychlost byla tehdy snížena ze 120 km/h na 80 km/h, uvádí Swissinfo.
Studie, které provedl Institut Paula Scherrera (největší švýcarské národní výzkumné centrum), však zjistily, že snížení znečištění v důsledku zavedení rychlostních limitů bylo zanedbatelné. "Podle našich simulací by zavedení národního rychlostního limitu 80 km/h vedlo ke snížení koncentrace ozónu ve vzduchu maximálně o jedno procento," řekl André Prévôt z laboratoře chemie atmosféry zmíněného institutu. Stejně jako další jedovaté látky se do Švýcarska ozón dostává přes hranice. Kvůli silným vzdušným proudům plyn stoupá do výšky a pak padá zpět k zemi, často tisíce kilometrů od zdroje. Podle institutu pochází 75 procent ozónu v německy mluvící části Švýcarska z jiných zemí. "Část je z Evropy a zdá se, že nikoli nevýznamné procento pochází z Asie a Spojených států," řekl podle Swissinfo Prévôt.
Složitá je zejména situace na jih od Alp a zvláště v Ticinu. "Více než 50 procent ozónu naměřeného jižně od Alp pochází ze sousední Itálie - z Lombardie. Kvůli tomu jsou švýcarské rychlostní limity neúčinné," řekl Prévôt. Luca Colombo z kantonálního úřadu pro čistotu ovzduší v Ticinu je výsledky studie znepokojen, avšak rychlostní limity podporuje. "Snížení rychlosti na 80 km/h nám umožňuje podstatně snížit emise ozónu v našem kantonu, někdy až o polovinu. Není to jen ozón, jsou zde další škodlivé látky, jako jemné částice, proti kterým se těmito opatřeními dá také bojovat," řekl Colombo.
Prévôt zdůraznil, že výsledky výzkumu musí být vnímány v příslušném kontextu, napsal server Swissinfo. "Data, která prezentujeme, pochází z počítačových simulací. Musí se s nimi nakládat opatrně," řekl Prévôt. "Problém není jen ozón, ale i jeho prekurzory, například dusík, nebo jemné prachové částice, které přispívají k tzv. letnímu smogu," řekl Stefan Füglisterm, aktivista asociace zabývající se dopravou a životním prostředím.
Podle článku na serveru Swissinfo ze dne 2. 8. 2007
reklama