Swissinfo: Turistický průmysl chce zmenšit svou uhlíkovou stopu
Letovisko Kitty Place na poloostrově Placencia v Belize. | |
Foto: Hugo Charvát/Ekolist |
Organizátoři konference vedené OSN a švýcarskou vládou tvrdí, že je potřeba povzbudit turistický průmysl, aby byl zodpovědnější v environmentální, sociální i ekonomické sféře. Závěrečná Deklarace, kterou účastníci podepsali, žádá, aby vlády a mezinárodní organizace poskytly turistickému průmyslu finanční, technickou i edukační podporu. I jednotliví aktéři - aerolinky, cestovní kanceláře a hotelové řetězce - by měli zavést konkrétní opatření, píše Swissinfo.
Celkový turistický průmysl, včetně obchodních cest, vytváří 5 % celosvětových emisí oxidu uhličitého. Pokud se emise brzy nezmenší, mohlo by se oteplit až o čtyři stupně Celsia, což by v mnoha regionech způsobilo zánik turistického ruchu, důležitého hospodářského odvětví. V mnoha rozvojových zemích, například v Karibiku, Středozemí, Indickém a Tichém oceánu a Oceánii, by mohl být turistický ruch zasažen různými faktory, uvádí Swissinfo. Například zhoršením dostupnosti vody, ztrátou biodiverzity, snížením estetické hodnoty krajiny, změnou zemědělské produkce, zvýšením rizika přírodních katastrof, erozí pobřeží, záplavami a poškozením infrastruktury. Tyto státy by se nejen staly mnohem méně atraktivní kvůli méně příjemnému podnebí, ztrátě korálových ostrovů, sněhu nebo zničení divoké přírody, ale zároveň by bylo i mnohem dražší je navštívit kvůli uhlíkovým daním uvaleným na leteckou dopravu.
Kvůli obavám o rozvojové státy a sektor letecké dopravy nebyla Davoská deklarace schopná najít klíč k redukci emisí. Zatím doporučila zaměřit se na létání na kratší vzdálenosti. Avšak Daniel Scott z kanadské Waterloo University, hlavní autor zprávy, uznává, že pro mnohé rozvojové státy jsou dálkové lety životně důležité. Zástupce tichomořského ostrova Samoa, Lelei Lelaulu, uvedl, že dálkové letecké koridory jsou stejně nezbytné jako silnice a železnice, protože se díky turistickému průmyslu dostane do chudých zemí mnohem více peněz než z mezinárodní pomoci, píše Swissinfo.
Roland Schmid ze švýcarské pobočky cestovní agentury Tui uznává, že jeho společnost i další operátoři dokážou pomocí prázdninových balíčků ovlivňovat rozhodnutí lidí, kam jet na dovolenou. Navíc mají tyto firmy prostřednictvím výběru aerolinek a hotelů vliv i na celý turistický průmysl. Schmid však tvrdí, že ekologicky šetrné činnosti jsou v turistickém průmyslu stále výjimečné, a přestože někteří zákazníci chtějí zmenšit svou uhlíkovou stopu, není to jejich prioritou při výběru destinace.
Podle článku Dala Bechtela na serveru Swissinfo ze dne 3. 10. 2007
reklama