The Guardian: Cestující leteckých společností musí platit za znečištění ovzduší
Členové dolní komory vyčítají ministru dopravy Aliastru Darlingovi že "závažně zkresluje informace a dlouhodobě přeceňuje" ekonomický přínos letecké dopravy, zatímco opomíjí nebezpečí ekologické katastrofy. Podle sněmovny zaplatí Británie za emise z leteckých motorů ročně kolem 18 miliard liber. Cestující by si měli připlatit ke své letence "zelenou daň", která by zvedla cenu o 5 liber na vnitrostátních linkách a o 20 liber na mezinárodních letech.
Peter Ainsworth, stínový ministr životního prostředí a předseda parlamentního výboru pro životní prostředí, říká: "Potřebujeme takové zpoplatnění letecké dopravy, které bude reflektovat skutečnou cenu znečištění. Jestliže jsou vládní výpočty správné, pak v polovině století budou mít letadla na svědomí více než 90 % veškerého uhlíkového znečištění." Podle jeho názoru by narůstající letecká doprava mohla zničit plán Británie na snížení emisí oxidu uhličitého o 60 % do roku 2050.
Sněmovna zřejmě podhodnotila průměrný nárůst ceny letenky ke kterému dojde, jestliže budou její doporučení přijata. Podle Královské komise pro znečištění životního prostředí se nárůst bude pohybovat kolem 40-100 liber na každý let, aby se hodnota přiblížila skutečné ceně emisí. Finanční zatížení se bude měnit podle délky letu a velikosti letadla. Přijetí poplatků za mezinárodní lety se ale jen těžko obejde bez dohody na úrovni Evropské unie.
Ministr Darling žádal výstavbu nových přistávacích drah ve Velké Británii na základě odhadu každoročního zvýšení počtu pasažérů leteckých společností o 4 % v následujících 30 letech. Předseda výboru Ainsworth mu odporuje: "Logický závěr těchto předpokladů by vedl k tomu, že od roku 2030 bychom potřebovali nové mezinárodní letiště každé tři roky a to je prostě nesmysl."
Paul de Zylva, odborník na aviatiku z organizace Přátelé Země, přivítal zprávu jako "hovořící k věci a potěšujícím způsobem poctivou". Podle de Zylvy je dobře, že tato zpráva stojí v "ostrém kontrastu k šílené snaze vlády o expanzi letecké dopravy za každou cenu". Na druhé straně ale zástupci dopravců zprávu odmítají a poukazují na fakt, že vysoká cena odstaví množství chudších lidí od možnosti cestovat letadlem.
Podle článku Andrew Clarka The Guardian 30.07. 2003.
reklama