https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/tyrolaci-bojuji-s-evropskou-komisi-kvuli-nakladakum
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tyroláci bojují s Evropskou komisí kvůli náklaďákům

21.7.2003 16:56 | PRAHA/INNSBRUCK (EkoList)
Evropská komise se 24. června rozhodla zahájit řízení proti Rakousku. Nelíbí se jí rozhodnutí hejtmana spolkové země Tyrolsko, který zakázal provoz těžkých nákladních vozidel na úseku dálnice A12 mezi městy Kundl a Ampass.
 

Zákaz má podle Evropské komise vstoupit v platnost od 1. srpna, vztahuje se na nákladní vozy těžší než 7,5 tuny a jeho cílem je zlepšit kvalitu ovzduší v regionu. Těžké nákladní vozy budou smět použít tento úsek dálnice pouze pokud míří do dotčeného regionu nebo z něj vyjíždějí. Tranzit po tomto úseku dálnice bude povolen jen pro auta s rychle se kazícím nákladem.

Podle názoru Evropské komise tento zákaz porušuje princip svobodného nabízení služeb a také svobodný pohyb zboží. Komise pochybuje, zda toto opatření bude efektivní a zda je adekvátní vzhledem k deklarovanému cíli zlepšení kvality ovzduší.

Evropská komise proto 24. června dala rakouským úřadům jeden týden na to, aby se k jejím námitkám vyjádřily. Jejich odpověď ji nicméně neuspokojila a 9. července proto zaslala rakouské vládě tzv. zdůvodněné stanovisko, vyjadřující nesouhlas s uzavřením dálnice pro nákladní dopravu. Pokud na něj Rakušané do deseti dnů neodpoví, nebo pokud jejich odpověď Komisi neuspokojí, skončí celý spor nejspíše před Evropským soudním dvorem v Lucemburku.

Tyrolská strana ovšem vidí celý spor podstatně jinak. Podle zástupce zemského hejtmana spolkové země Tyrolsko pro životní prostředí Hannese Gschwentera je postup Evropské komise krajně neobvyklý a "hraničí s drzostí", protože příslušné opatření nebylo zatím definitivně schváleno. Zhoubný vliv kamionové dopravy na alpská údolí byl podle Gschwentera jasně prokázán ekologickými studiemi. "Hlavní je pro nás zdraví lidí a proto ze svého stanoviska neustoupíme ani o milimetr," uvedl Hannes Gschwenter.

Rakouské sdělovací prostředky informovaly, že zákaz jízdy kamionů by nebyl úplnou novinkou. Podobné opatření bylo v platnosti již v období od 1. října 2002 do 31. března 2003, kdy platil zákaz jízdy kamionů od 22 do 5 hodin. Nový zákaz má platit celoročně, ale rovněž jen v nočním období od 22 hodin do 6 či 8 hodin.

Podle tyrolského hejtmana Hedwiga van Staa vyřeší dopravní problémy této oblasti až výstavba brennerského tunelu. Ten má být ale uveden do provozu až v roce 2015.


reklama

 
Radek Svítil

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist