Tyroláci bojují s Evropskou komisí kvůli náklaďákům
Zákaz má podle Evropské komise vstoupit v platnost od 1. srpna, vztahuje se na nákladní vozy těžší než 7,5 tuny a jeho cílem je zlepšit kvalitu ovzduší v regionu. Těžké nákladní vozy budou smět použít tento úsek dálnice pouze pokud míří do dotčeného regionu nebo z něj vyjíždějí. Tranzit po tomto úseku dálnice bude povolen jen pro auta s rychle se kazícím nákladem.
Podle názoru Evropské komise tento zákaz porušuje princip svobodného nabízení služeb a také svobodný pohyb zboží. Komise pochybuje, zda toto opatření bude efektivní a zda je adekvátní vzhledem k deklarovanému cíli zlepšení kvality ovzduší.
Evropská komise proto 24. června dala rakouským úřadům jeden týden na to, aby se k jejím námitkám vyjádřily. Jejich odpověď ji nicméně neuspokojila a 9. července proto zaslala rakouské vládě tzv. zdůvodněné stanovisko, vyjadřující nesouhlas s uzavřením dálnice pro nákladní dopravu. Pokud na něj Rakušané do deseti dnů neodpoví, nebo pokud jejich odpověď Komisi neuspokojí, skončí celý spor nejspíše před Evropským soudním dvorem v Lucemburku.
Tyrolská strana ovšem vidí celý spor podstatně jinak. Podle zástupce zemského hejtmana spolkové země Tyrolsko pro životní prostředí Hannese Gschwentera je postup Evropské komise krajně neobvyklý a "hraničí s drzostí", protože příslušné opatření nebylo zatím definitivně schváleno. Zhoubný vliv kamionové dopravy na alpská údolí byl podle Gschwentera jasně prokázán ekologickými studiemi. "Hlavní je pro nás zdraví lidí a proto ze svého stanoviska neustoupíme ani o milimetr," uvedl Hannes Gschwenter.
Rakouské sdělovací prostředky informovaly, že zákaz jízdy kamionů by nebyl úplnou novinkou. Podobné opatření bylo v platnosti již v období od 1. října 2002 do 31. března 2003, kdy platil zákaz jízdy kamionů od 22 do 5 hodin. Nový zákaz má platit celoročně, ale rovněž jen v nočním období od 22 hodin do 6 či 8 hodin.
Podle tyrolského hejtmana Hedwiga van Staa vyřeší dopravní problémy této oblasti až výstavba brennerského tunelu. Ten má být ale uveden do provozu až v roce 2015.
reklama