Udržitelná spotřeba je téma číslo jedna
Podle organizátorů přinesla konference s mezinárodní účastí mnoho podnětů pro prosazování snížení spotřeby, hlavním výstupem konference jsou pak vznesené požadavky a podněty, které mají být v den životního prostředí, tedy 5. 6. 2003, předány vládě.
"Udržitelná spotřeba je v současnosti téma číslo jedna celého světa," řekla Francoise Belmont z UNEP. Podle ní by výstupy z konference měli pomoci nejen České republice, ale mmohli by posloužit i jiným zemím světa.
Ondřej Velek z Českého národního komitétu UNEP | |
Foto: Martin Mach/EkoList
|
Na konferenci byl představen dokument "Příležitosti udržitelné spotřeby", který navrhuje čtyři hlavní strategie pro dosažení změn. Ty se týkají jak průmyslu, který by měl zefektivnit spotřebu, tedy z méně vyrábět více, ale oslovují i politiky a úřady, aby pomocí ekonomických a legislativních nástrojů, ale i vlastním příkladem reformovali veřejnou spotřebu státu, jeho veřejné rozpočty a aby byla v energetické, dopravní či potravinové strategii státu zohledněna udržitelná spotřeba.
Občanů samotných se pak týká odpovědná spotřeba, tj. výběr produktů pro svou spotřebu podle více kriterií, zejména ekologických a etických, a nebýt pouhým "otrokem reklamy". Celou společnost by se pak měla věnovat diskusi na téma přiměřené spotřeby České republiky v rámci environmentálního prostoru Evropy i světa.
"Naším cílem nebylo udělat ze spotřeby strašáka. Spíše šlo o hledání podnětů ke změně, jak změnit vzorce chování státu, ale i obyčejného člověka a jak zmenšovat naši ekologickou stopu," řekl Ondřej Velek z Českého národního komitétu UNEP. (Ekologická stopa definované populace je celková plocha ekologicky produktivní země a vodní plochy, využívané výhradně pro zajištění zdrojů a asimilaci odpadů produkovaných danou populací, při používání běžných technologií.)
Účastnící konference mimo jiné požadují, aby byla ustavena Rada vlády pro udržitelný rozvoj a specializovaný výbor pro udržitelnou spotřebu, dále aby byl šířen dokument Příležitosti udržitelné spotřeby, který byl na konferenci představen.
reklama