Unie bude více jezdit na zelená paliva
"Je to důležitý krok vpřed k využívání alternativního paliva v dopravě, který se vypořádá s přílišnou závislostí EU na vnějších zdrojích," prohlásila Loyola de Palacio, viceprezidentka Evropské komise a prezidentka ředitelství pro dopravu a energetiku. "Je to také jedno z dalších opatření Komise, které by mohlo přispět k dosažení cílů z Kjóta, mimo rozvoj energetiky z obnovitelných zdrojů a efektivity energetiky," zdůraznila komisařka.
Biopaliva mohou vyrábět evropští farmáři, proto odpadá závislost na dovozu. A oxid uhličitý produkovaný spalováním "zelených paliv" je vyvážený CO2, který rostliny, z nichž se palivo vyrobí, vstřebaly v době svého růstu.
Každý členský stát bude muset nejprve stanovit podíl biopaliv na svém trhu. Tato čísla budou muset být založena na náročných kritériích stanovených Směrnicí: 2% podíl ke konci prosince 2005; 5,75% podíl na trhu v prosinci 2010. Jakákoli země, která stanoví nižší cíle, je bude muset ospravedlnit s použitím objektivních kritérií.
Členské země musí oznámit do července 2004 první cíle, kterých chtějí dosáhnout k prosinci 2005. Komise zhodnotí zavádění Směrnice ke konci roku 2006 a poté rozhodne, jestli jsou nutné další legislativní návrhy.
Vyrobit biopaliva je v současnosti dražší než vyrobit benzín nebo naftu. Komise proto také navrhla státům využít pravomocí vybírat z biopaliv nižší daně, aby byly dostupné jak jednotlivcům, tak firmám. Tento návrh byl principiálně schválen vládami členských zemí a jeho přijetí je na programu začátkem léta tohoto roku.
Užití biopaliv je cílem tzv. Zelené knihy, dokumentu Evropské komise z roku 2000 "K evropské strategii pro bezpečnost dodávek energie". Více informací o Zelené knize naleznete na adrese http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lpi_lv_en1.html.
reklama