https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/us-zamitl-stiznost-cez-ve-sporu-s-greenpeace-tykajici-se-upraveneho-spotu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ústavní soud zamítl stížnost ČEZ ve sporu s Greenpeace týkající se upraveného spotu

16.1.2024 18:41 | BRNO (ČTK)
Humor, nadsázka, ironie i sarkasmus jsou podle Ústavního soudu nutnou součástí společenského dialogu. "Stěžovatelka je známá právě působením v oblasti energetiky, která je ze své podstaty spojená s masivními zásahy do životního prostředí. Podle Ústavního soudu je proto povinna snést únosnou míru kritiky své činnosti, a to i za použití parodie, dodal Šámal.
Humor, nadsázka, ironie i sarkasmus jsou podle Ústavního soudu nutnou součástí společenského dialogu. "Stěžovatelka je známá právě působením v oblasti energetiky, která je ze své podstaty spojená s masivními zásahy do životního prostředí. Podle Ústavního soudu je proto povinna snést únosnou míru kritiky své činnosti, a to i za použití parodie, dodal Šámal.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Greenpeace
Ústavní soud (ÚS) zamítl stížnost energetického podniku ČEZ ve sporu s nevládní ekologickou organizací Greenpeace. Již z úvodu pozměněného spotu bylo zřejmé, že nejde o oficiální reklamu ČEZ, ale o snahu s nadsázkou či ironií upozornit na dopady činnosti podniku na životní prostředí, uvedl dnes soudce zpravodaj Pavel Šámal. Aktivisté do reklamního spotu ČEZ přidali záběry poškozených lesů a lesních požárů. Video doplnili textem, že ČEZ svou činností škodí životnímu prostředí. Energetický podnik to pokládal za neoprávněné užití spotu. ČEZ rozhodnutí podle mluvčího Ladislava Kříže respektuje, přestože má na spor jiný názor.
 

Pozměněné video podle ÚS nemohlo zavdat pochybnosti o svém parodickém významu. "Parodické či satirické umělecké projevy, jakožto příspěvky do veřejné debaty budou ze své podstaty provokovat a pobuřovat. Humor, nadsázka, ironie i sarkasmus jsou podle Ústavního soudu nutnou součástí společenského dialogu. V demokratické společnosti přispívají ke svobodné výměně názorů," uvedl Šámal. Dodal, že obsahem spotu byla věcná kritika společnosti, nikoliv například výzva k násilí.

ÚS se rovněž zabýval tím, zda je parodovaná osoba veřejně známá, a zda má myšlenka, na jejímž základě satirický nebo obdobný projev stojí, reálný základ. "Stěžovatelka je známá právě působením v oblasti energetiky, která je ze své podstaty spojená s masivními zásahy do životního prostředí. Podle Ústavního soudu je proto povinna snést únosnou míru kritiky své činnosti, a to i za použití parodie. Spot upozorňoval na obecnou otázku ochrany životního prostředí, která v souvislosti se změnou klimatu a s jejími dopady na společnost nabírá na své naléhavosti," dodal.

Pochybení nespatřuje ÚS ani v tom, že Nejvyšší soud ve svém usnesení pouze odkázal na závěry vyslovené v rozsudku v obdobné věci a mezi týmiž účastníky z téhož dne. Rozhodování srovnatelných věcí podle pilotního rozhodnutí je v soudní praxi podle ÚS běžné.

"Rozhodnutí Ústavního soudu respektujeme, jakkoliv na svévolné užití našeho díla a porušení našich autorských práv máme jiný náhled. Ostatně proto jsme se na soud obrátili," komentoval dnešní rozhodnutí mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Městský soud v Praze po zveřejnění upraveného spotu v roce 2018 uložil ekologickému spolku, aby se zdržel dalšího neoprávněného užívání a také aby se omluvil za neoprávněný zásah. Aktivisté podle městského soudu zneužili dílo ve svůj prospěch a pro dehonestaci ČEZ. Rozsudek ale změnil Vrchní soud v Praze a žalobu ČEZ zamítl. Uvedl, že upravený reklamní spot využívá ironii a je zjevnou součástí "boje" ekologické organizace za zdravější životní prostředí. Nejvyšší soud pak dovolání ČEZ odmítl jako nepřípustné. V podnětu k ÚS si ČEZ stěžoval na porušení práva na soudní ochranu a také práva k výsledkům tvůrčí duševní činnosti.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist