USA Today: Auta do zásuvky mohou zhoršit kvalitu ovzduší
Baterie pokusné konverze hybridního vozu Toyota Prius "Hybrid Plus" - s kapacitou PHEV-30 (schopností ujet na baterie 30 mil, tj. 48 kilometrů). | |
Foto: Davide Andrea/Wikipedia |
Některé hybridní automobily s elektrickým motorem používají baterie, které se dobíjejí z běžné elektrické sítě. Tyto vozy jsou běžně označovány zkratkou PHEV (plug-in hybrid electric vehicle). Velká baterie jim umožňuje ujet přes šedesát kilometrů, aniž by potřebovaly přepnout na benzínový pohon. Po vybití baterie se vozy PHEV chovají jako běžné hybridní automobily. Používají benzínový motor, který během jízdy dobíjí přes generátor elektrickou baterii. Vůz také využívá ztrátovou kinetickou energii při brzdění automobilu. Tyto vozy nejsou dosud v USA na trhu, podle automobilek by se měly objevit během dalších pěti let.
Hybridy PHEV jsou určeny především k jízdě na baterie a benzínový motor je spíše záložní. To významně snižuje množství spáleného benzínu. Na druhou stranu je pro velké baterie potřeba značného množství elektřiny z rozvodné sítě, což může znamenat více znečištění, když se elektřina vyrábí z fosilních paliv.
Elektřina do baterie automobilu je tedy tak ekologická jako energetické suroviny používané elektrárnami. V USA se 49 % elektřiny vyrábí spalováním uhlí, píše USA Today. "Je možné, že se podstatně zvýší znečištění rtutí a také vzroste objem vypouštěných sazí," tvrdí zpráva ekologické organizace Rada na obranu přírodních zdrojů (NRDC). Pevné částice způsobují nemoci dýchací soustavy a rtuť je vysoce jedovatá látka. "Hybridní elektromobily zřejmě nejsou vhodným řešením pro všechny oblasti," řekl USA Today Howard Learner, ředitel organizace Environmental Law & Policy Center. Podle něj by používání hybridů ve státech, které vyrábějí elektřinu ve velkých uhelných elektrárnách, přineslo životnímu prostředí více škody než užitku.
Studie agentury Minnesota Pollution Control Agency tvrdí, že hybridy PHEV mohou také přispět ke zvýšení objemu emisí oxidu siřičitého. Podle této studie sice hybridy do zásuvky vykazují nižší celkové emise v porovnání s jinými automobily, ale emise oxidu siřičitého mohou být až dvakrát vyšší než u běžného benzínového motoru a třikrát až čtyřikrát vyšší než u konvenčních hybridů. To záleží na tom, kolik kilometrů ujede jen na energii z baterie. Podle stejné zprávy jsou u PHEV i vyšší emise oxidu uhličitého než u běžného hybridního vozu, píše USA Today.
Podle propočtů NRDC mají hybridy do zásuvky celkové emise znečištění stále lepší než běžný benzínový motor - a to i v případě, že elektřina pochází ze spalování nejméně kvalitního uhlí. Stále však produkují o 11 % více skleníkových emisí než běžné hybridní vozy. Řešením by mohlo být napájení vozidel elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů - větrných nebo vodních elektráren.
Podle článku Jamese R. Healeyho v deníku USA Today ze dne 26. 02. 2008
reklama