https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/usa-today-honda-predstavila-vodikovy-automobil
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

USA Today: Honda představila vodíkový automobil

18.6.2008 08:58 | PRAHA/TAKANEZAWA (Ecomonitor)
Automobilka Honda představila tento týden v USA vůz na vodíkový pohon. FCX Clarity využívá vodíkové palivové články k výrobě elektřiny, která pohání kola automobilu. Díky tomu produkuje jen čistou vodu a žádné škodlivé emise, které by způsobovaly změny klimatu. Podle výrobce je automobil energeticky dvakrát účinnější než hybridy využívající zemní plyn a elektřinu a třikrát účinnější než běžný spalovací motor, napsal deník USA Today.
 

Honda očekává, že tento rok prodá několik desítek kusů nového automobilu a zhruba dvě stě v následujících třech letech. V Kalifornii nabízí tříletý pronájem vozu za cenu 600 dolarů měsíčně, a to včetně servisu a havarijního pojištění. Proto není divu, že prvními americkými zákazníky jsou hollywoodské hvězdy.

FCX Clarity
Honda FCX Clarity.
Tato fotografie je zveřejněna pod licencí GNU Free Documentation License (Svobodná licence GNU pro dokumenty).
Foto: Bbqjunkie/Wikimedia Commons

Nové uložení palivových článků umožnilo konstruktérům vozidlo odlehčit, díky čemuž vzrostla energetická účinnost a auto také nabízí více prostoru pro cestující, říká výrobce. Palivový článek vyrábí energii díky reakci mezi vodíkem a vzdušným kyslíkem. Jako doplňkový pohon slouží lithium-ion baterie. Vozidlo má dojezd kolem 430 kilometrů na jedno natankování, což znamená zhruba 31 kilometrů na litr vodíku. Podle výrobce dosáhne automobil o hmotnosti 1 630 kilogramů maximální rychlosti zhruba 160 kilometrů za hodinu.

Podle Johna Mendela, viceprezidenta pobočky Hondy v USA, je uvedení tohoto modelu prvním krokem k běžnému provozu vodíkových aut na amerických silnicích. Nicméně vedle vysoké ceny vozu je dalším problémem nedostatek čerpacích stanic. Kalifornie zatím nabízí tři - Torrance, Santa Moniku a Irvine, napsal deník USA Today.

Kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger sice přislíbil výstavbu vodíkových stanic, nicméně k ní dochází velmi pomalu. Vláda tohoto státu také před nedávnem zmírnila své vlastní požadavky na počet ekologických vozů, které musí automobilky prodat. Do roku 2014 proto musí podle nového nařízení prodat 7 500 vozů s pohonem na vodík nebo elektřinu, což je o 70 % méně, než kolik Kalifornie požadovala dříve.

Hlavní světové automobilky v poslední době výrazně investují do alternativních pohonů, včetně vodíku, a to kvůli stále rostoucím cenám ropy i kvůli zmírnění změn klimatu. Na americkém trhu dominuje vůz Toyota Prius. Jeho výrobce v květnu ohlásil jeden milion prodaných kusů. Model FCX Clarity od Hondy má být odpovědí na úspěch Toyoty na trhu ekologických automobilů. Honda také plánuje další modely, které by poháněla kombinace motoru na zemní plyn a elektřinu.

Toyota by měla letos představit svůj model na vodíkové palivové články, ale také hybridní vůz s novou lithium-iontovou baterií. Ten by mohl být nabíjen "ze zásuvky". Stejnou technologii by měl využívat i vůz Chevrolet Volt amerického výrobce General Motors. Ten také testuje vodíkový pohon pro svůj SUV automobil Equinox. Podle prezidenta Hondy Takea Fukuiho jeho automobilka na nabíjecí auta nesází. Současná technologie baterií prý neumožní dosáhnout uspokojivých výsledků, píše USA Today.

Podle článku Tomoka A. Hosaky USA Today 16. 06. 2008.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist