USA kvůli emisím zažalují i Fiat Chrysler
USA automobilku obviňují, že do automobilů s dieselovými motory instalovala software, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku. Jde o vozy vyrobené v období 2014 až 2016, uvedl jeden ze zdrojů agentury.
Akcie automobilky v okamžité reakci na zprávu oslabily o tři procenta. Během dopoledne ale svou ztrátu zmírnily na 2,4 procenta a prodávaly se za 10,50 USD.
EPA v lednu obvinila společnost Fiat Chrysler z používání zmíněného softwaru u zhruba 104.000 naftových aut, konkrétně Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. Software podle ní umožňuje motorům vydávat nižší emise při laboratorních testech než při standardní jízdě a třílitrové motory FCA emisemi oxidu dusíku mnohonásobně překračují federální normy. EPA upozornila, že automobilka by mohla dostat pokutu až 4,6 miliardy dolarů (téměř 110 miliard Kč).
Automobilka dnes vyjádřila nad rozhodnutím americké vlády zklamání, protože s EPA už řadu měsíců na vyřešení problému spolupracuje. FCA poukazuje na to, že na rozdíl od Volkswagenu neinstalovala do vozidel software s cílem podvádět.
"Společnost má v úmyslu se energicky bránit, zejména proti jakýmkoli tvrzením, že se angažovala v jakémkoli projektu záměrné instalace zařízení, která by umožnila podvádět v emisních testech," cituje z prohlášení firmy agentura Reuters. FCA stále doufá, že se jí podaří záležitost urovnat.
Skupina Fiat Chrysler čelí kvůli emisím problémům rovněž v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Evropská komise v polovině května zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Itálie by v důsledku tohoto řízení mohla skončit před soudem, upozornila agentura Reuters.
Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
reklama