Ústí získalo dotaci na vodíkovou plnicí stanici, využije ji MHD
Evropská dotace z operačního programu Doprava činí zhruba 30,8 milionu korun. Náklady na stavbu jsou podle primátora mezi 25 až 50 miliony korun podle počtu stojanů. "Chtěli bychom se blížit ke třiceti milionům, aby si dopravní podnik nemusel brát na stavbu úvěr," uvedl Nedvědický. Dotaci stát proplatí po dokončení stavby. Autobusy na vodík v ústecké MHD zatím nejsou. Město požádalo o dotaci na jejich pořízení.
Vodík v ústecké Spolchemii vzniká jako produkt membránové elektrolýzy, která vyrábí hydroxidy a chlor, což jsou hlavní suroviny pro výrobu epoxidových pryskyřic. "Aktuálně vodík používáme pro výrobu kyseliny chlorovodíkové a k výrobě páry. Roční produkce je aktuálně 20 milionů metrů krychlových, což je několikanásobná rezerva pro možné využití v ústecké MHD," řekl mluvčí chemičky Jan Charvát. "Vodík neskladujeme, ale spotřebováváme, žádné bezpečnostní riziko tak není," dodal.
Stanice by mohla stát na konci roku 2021. Pokud město získá dotaci, bude mít v tu dobu autobusy na vodík. Cena jednoho vozu je podle primátora zhruba 20 milionů korun. Jeho dojezd je na jednu plnou nádrž až 350 kilometrů. "Provoz vodíkových autobusů je dražší než klasických, ale je to provoz ekologický," řekl Nedvědický. Vodíkové autobusy podle něj nyní jezdí v Německu, Portugalsku či v Londýně. Cena vodíku bude podle primátora díky uzavřenému memorandu s chemičkou nižší, než je na volném evropském trhu.
Vodíková plnicí stanice by mohla stát také v Litvínově na Mostecku, kde vodík vyrábí společnost Unipetrol. "V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích, a to v Litvínově, v Praze na Barrandově a v Brně. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů," řekl mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
Vodík je produktem vznikajícím při zpracování ropy. "Vědci v našem výzkumně-vzdělávacím centru se ale již zabývají konkrétními projekty efektivní výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez uhlíkové stopy," uvedl mluvčí. "Předpokládáme, že jakmile v Česku vzniknou první vodíkové stanice, trh s vozidly na vodík se rychle rozvine," dodal Kaidl.
reklama