https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/usti-ziskalo-dotaci-na-vodikovou-plnici-stanici-vyuzije-ji-mhd
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ústí získalo dotaci na vodíkovou plnicí stanici, využije ji MHD

28.2.2020 00:07 | ÚSTÍ N.L. (ČTK)
Ústí nad Labem získalo dotaci na stavbu vodíkové plnicí stanice. / Ilustrační foto
Ústí nad Labem získalo dotaci na stavbu vodíkové plnicí stanice. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ústí nad Labem získalo dotaci na stavbu vodíkové plnicí stanice. Bude u chemičky, v níž vodík vzniká jako vedlejší produkt výroby. Ekologicky čistou surovinu využijí autobusy městské hromadné dopravy, případně veřejnost. Novináře o tom informoval primátor Petr Nedvědický (ANO).
 

Evropská dotace z operačního programu Doprava činí zhruba 30,8 milionu korun. Náklady na stavbu jsou podle primátora mezi 25 až 50 miliony korun podle počtu stojanů. "Chtěli bychom se blížit ke třiceti milionům, aby si dopravní podnik nemusel brát na stavbu úvěr," uvedl Nedvědický. Dotaci stát proplatí po dokončení stavby. Autobusy na vodík v ústecké MHD zatím nejsou. Město požádalo o dotaci na jejich pořízení.

Vodík v ústecké Spolchemii vzniká jako produkt membránové elektrolýzy, která vyrábí hydroxidy a chlor, což jsou hlavní suroviny pro výrobu epoxidových pryskyřic. "Aktuálně vodík používáme pro výrobu kyseliny chlorovodíkové a k výrobě páry. Roční produkce je aktuálně 20 milionů metrů krychlových, což je několikanásobná rezerva pro možné využití v ústecké MHD," řekl mluvčí chemičky Jan Charvát. "Vodík neskladujeme, ale spotřebováváme, žádné bezpečnostní riziko tak není," dodal.

Stanice by mohla stát na konci roku 2021. Pokud město získá dotaci, bude mít v tu dobu autobusy na vodík. Cena jednoho vozu je podle primátora zhruba 20 milionů korun. Jeho dojezd je na jednu plnou nádrž až 350 kilometrů. "Provoz vodíkových autobusů je dražší než klasických, ale je to provoz ekologický," řekl Nedvědický. Vodíkové autobusy podle něj nyní jezdí v Německu, Portugalsku či v Londýně. Cena vodíku bude podle primátora díky uzavřenému memorandu s chemičkou nižší, než je na volném evropském trhu.

Vodíková plnicí stanice by mohla stát také v Litvínově na Mostecku, kde vodík vyrábí společnost Unipetrol. "V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích, a to v Litvínově, v Praze na Barrandově a v Brně. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů," řekl mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

Vodík je produktem vznikajícím při zpracování ropy. "Vědci v našem výzkumně-vzdělávacím centru se ale již zabývají konkrétními projekty efektivní výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez uhlíkové stopy," uvedl mluvčí. "Předpokládáme, že jakmile v Česku vzniknou první vodíkové stanice, trh s vozidly na vodík se rychle rozvine," dodal Kaidl.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist