V Bonnu skončila konference OSN o klimatických změnách
Více než 60 států, mezi nimi členské státy Evropské unie, Japonsko a Nový Zéland, se zavázaly ratifikovat Kjótský protokol v brzké době, aby mohl vstoupit v platnost do roku 2002. Dosud protokol ratifikovalo pouze 14 rozvojových států, většinou malých ostrovních zemí. Kjótský protokol vstoupí v platnost až po splnění několika podmínek. Jednou z nich přitom je, aby rozvinuté státy, které ho ratifikují, v roce 1990 produkovaly 55 % emisí skleníkových plynů celkových emisí z rozvinutých zemí. Země, které na bonnské konferenci slíbily protokol ratifikovat, produkovaly v roce 1990 41 % emisí, tedy čtyři pětiny z požadovaných 55%.
Na bonnské konferenci byla přijata také řada návrhů připravených pomocnými orgány Rámcové konference OSN o klimatických změnách. Nevyřešen zůstává mj. problém započítání tzv. propadů - tedy ekosystémů pohlcujích skleníkové plyny. Některé státy by místo omezování emisí mohly sázet lesy nebo započítáním dosavadních lesů zdůvodňovat, že již splnily závazky plynoucí pro ně z Kjótského protokolu.
Dalším problémem jsou obchody s emisními limity. Zejména USA si přejí, aby mohly v neomezené míře nakupovat od jiných zemí právo emitovat skleníkové plyny. Například Rusko má povoleno vypouštění mnohem většího množství skleníkových plynů, než je v současné době "schopno" vzhledem k ekonomickému kolapsu vyprodukovat. Tyto nevyužité emisní limity, v hantýrce účastníků jednání o klimatu zvané horký vzduch, by mohly USA koupit, což by je přišlo podstatně laciněji, než omezovat své domácí emise.
Prezident konference COP-5, polský ministr životního prostředí Jan Szyszko, zakončil dnes jednání konference, slovy "Lidstvo nám neodpustí, jestliže selžeme." Delegáti se pak mohli rozejít a ti zapomnětlivější z nich si v kanceláři bezpečnostní služby OSN vyzvednout zapomenuté předměty: čtyři deštníky, dvě kravaty, jednu náušnici, dvě počítačové diskety a jednu letenku Amerických aerolinií pro paní Pamelu E. Lewis. Seznam těchto předmětů si díky Internetu mohou přečíst lidé na celém světě.
reklama