V izolační zeleni v Praze nemohou být billboardy, řekl soud
Společnost původně získala souhlas v roce 2012 na čtyři roky. Pro další čtyři roky stavební úřad žádosti nevyhověl, protože billboard je umístěn v monofunkční ploše izolační zeleně, kde územní plán reklamní zařízení neumožňuje. Účelem izolační zeleně je ochrana okolí před hlukem a prachem.
Stavbu určenou pro reklamu nelze podle NSS počítat ani mezi některá doplňková funkční využití, která územní plán v izolační zeleni připouští. Jde například o drobné vodní plochy, cyklistické stezky, liniová vedení nebo stavby nezbytné pro hromadnou dopravu.
"Stavba pro reklamu prostě slouží jen k účelu reklamy, tedy ke komerční masové komunikaci zadavatele reklamy. Tvrzení stěžovatelky, že billboard má stejně jako zeleň též funkci ochrannou, protože přece v době suchého a horkého léta vrhá stín, brání vysušování půdy a svou plochou zachycuje prach, jsme opravdu nemohli brát vážně," uvedl soudce zpravodaj Tomáš Langášek.
Doplnil, že stín vrhají i výškové budovy a prach padá na všechno. "Pak by platilo, že čím větší stavba, tím lépe, a nebyl by vůbec důvod plochy zeleně v územním plánu stanovovat a chránit před zastavěním," poznamenal Langášek.
NSS nedal firmě za pravdu ani v tom, že měla s ohledem na legitimní očekávání nárok na prodloužení už jednou získaného územního souhlasu. Soudci konstatovali, že šlo od počátku o stavbu dočasnou s přesně vymezenou dobou trvání souhlasu a že teprve nynější zamítavé rozhodnutí je v souladu se zákonem a pražským územním plánem. Podobně se NSS vypořádal i s odkazem na údajně odlišné rozhodování jiných stavebních úřadů v Praze.
reklama