V MHD v Trutnově jezdi jen vozy na elektřinu a plyn
Obměna trutnovského vozového parku, který dosud tvořily autobusy na naftu a plyn, přišla zhruba na 83 milionů korun. Provozovatel MHD v Trutnově, firma Arriva Východní Čechy, na nákup vozů získala evropskou dotaci ve výši 85 procent. Již loni město s firmou uzavřelo smlouvu na zajištění provozu MHD do konce roku 2027.
Trutnovská radnice věří, že se díky ekologickým, tišším a komfortnějším autobusům podaří v Trutnově zastavit trend poklesu počtu cestujících ve veřejné dopravě. Ročně MHD v Trutnově využije téměř 1,8 milionu lidí. "Kratší elektrobusy jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Vedle elektrobusů nasadíme ještě trojici kloubových autobusů na zemní plyn," uvedl předseda představenstva společnosti Arriva Východní Čechy Jindřich Poláček.
Ve dvacetitisícovém Náchodě od října zajišťují MHD dva elektrobusy místo dřívějších autobusů na naftu. Elektrobusy celkem za 18 milionů korun pořídila náchodská dopravní firma CDS, která pro město Náchod MHD provozuje. Na koupi elektrobusů firma získala evropskou dotaci 15 milionů korun.
V krkonošském Vrchlabí je MHD bezemisní od září, kdy na linkách začaly jezdit dva elektrobusy. Za 23 milionů korun je pořídila firma KAD, která ve Vrchlabí provozuje městskou hromadnou dopravu. Dotace činila přes 16 milionů korun. "Věříme, že vyšší pořizovací náklady budou vykompenzovány levnějším provozem a ve finále tak dosáhneme průměrných úspor ve výši desítek tisíc korun ročně," uvedl starosta Vrchlabí Jan Sobotka (ZVON).
Největší dotacemi podpořenou investici do elektromobility udělal v hradeckém kraji Hradec Králové, jehož městský dopravní podnik loni pořídil 20 elektrobusů a devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem. Investice činila 367 milionů korun a podíl vozů na elektřinu v hradecké MHD se díky ní zvýšil na 50 procent z původních 27 procent. Hradec Králové se tím dostal na špičku ve využití elektromobility v MHD mezi srovnatelnými městy v ČR.
ry hj
reklama