V pražském Podolí dobrovolníci uklízeli nábřeží Vltavy i řeku
Iniciativa Celosvětového úklidového dne vznikla v Estonsku, kde se uskutečnil první národní úklid. V roce 2008 se tam zhruba 50 tisíc lidí zapojilo do sbírání odpadků. "Inspirovali další země k tomu samému a pak uspořádali Clean World Conference, abychom se všichni 15. září potkali a společně vyčistili svět," uvedl Jan Bareš z organizace Trash Hero, která akci v ČR organizuje společně s iniciativami Ukliďme svět a Ukliďme Česko!
Během několika desítek minut dobrovolníci v Podolí shromáždili množství pytlů s odpadky. "Našli jsme i dvousetlitrový barel, který jsme táhli za sebou na paddleboardu," poznamenal Bareš. "Vypadá to, že to nemá smysl dělat, když tam ten odpad bude zase, ale je dobré si uvědomit, že každý jeden z těch odpadků už nebude škodit v přírodě. Nechceme koukat na pneumatiky, jak se válí kolem řeky," doplnil.
Ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala uvedl, že je důležité pořádat podobné dobrovolnické akce i proto, že například správci vodních toků mohou podobně působit pouze na vlastních pozemcích. "V případě cílených akcí existuje taková legislativa, že my jako správci to můžeme dělat pouze na našich pozemcích, nikoli na pozemcích obecních. Domluvit se samosprávou, aby to někdo zaplatil, je problém," řekl.
Podle dalšího z organizátorů Miroslava Kubáska se na sobotu 15. září dosud zaregistrovalo více než 330 skupin v celé republice. "Věříme, že jejich počet ještě naroste. Letos na jaře se totiž do úklidů na více jak 2600 místech zapojilo přes 113 tisíc dobrovolníků, které jsme vyzvali, aby s námi šli uklízet i 15. září a stali se tak součástí největší dobrovolnické akce v dějinách," sdělil.
Zájemci, kteří chtějí přímo zorganizovat úklid na konkrétním místě, se mohou zaregistrovat na stránce www.svetovyuklid.cz. "Je důležité se domluvit s obcí, jak následně s odpadem naložit," uvedl Kubásek. I lidé, kteří úklid neorganizují, se mohou zapojit. "Každý si může vybrat místo, které je mu blízké, a připojit se," dodal s tím, že organizátoři se snaží zacílit zejména na mládež.
reklama