https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-roce-2026-budou-silnice-zrejme-brazdit-quotsilnicni-vlakyquot
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V roce 2026 budou silnice zřejmě brázdit "silniční vlaky"

16.6.2001 12:19 | PRAHA (ČIA)
Velké soupravy nákladních vozidel - takzvané silniční vlaky, kamiony plné nejmodernější elektronických systémů a vyrobené z odlehčených materiálů, digitální řízení provozu na dopravních tepnách. Takový by mohl být běžný obrázek provozu na silnicích v roce 2026. Vyplývá to alespoň z představ mezinárodní organizace Truck of the Year, se kterými ČIA seznámila Martina Jirásková z firmy Scania Czech Republic.
 

Podle předpovědí EU vzroste v příštích 15 letech objem silniční nákladní přepravy o 50 procent. Dokonalejší logistika, podporovaná novými informačními technologiemi, prudce zvýší roční kilometrové proběhy a zefektivní využití nákladních vozidel. I přesto se bude počet vozidel na evropských silnicích nadále zvyšovat. Pokud se prý tímto problémem nezačnou odborníci včas zabývat, hrozí v některých oblastech totální dopravní kolaps.

Jedním z řešení by mohly být právě velké soupravy nákladních vozidel - silniční vlaky a liberálnější a účinnější legislativa pokud jde o kombinovanou dopravu, tedy například využití silnice a železnice. Díky důslednému oddělení nákladní a osobní dopravy by se mohl výrazně zvýšit výkon dopravní infrastruktury a minulostí by se staly konflikty mezi různými kategoriemi uživatelů silnic. Průměrná rychlost nákladního vozidla by se mohla výrazně přiblížit běžné provozní rychlosti, což bude výsledkem vysokých investic, které se však okamžitě vrátí přinejmenším poklesem počtu smrtelných dopravních nehod.

Moderní elektronika umožní propojit až deset kamionů do dlouhého silničního vlaku, který bude řízen autopilotem, pomocí satelitu a vodičů v povrchu vozovky. Laserové systémy udrží přesnou vzdálenost mezi vozidly a zabrání jejich vzájemné kolizi nebo střetu s překážkami. Silniční vlaky se budou pohybovat na velké vzdálenosti bez řidičů, například mezi velkými distribučními terminály v různých zemích. V prostoru terminálu se vlaky rozdělí na jednotlivá vozidla, která převezmou řidiči a zavezou je na místa určení. Kromě zlepšení plynulosti silničního provozu má tato koncepce řadu dalších výhod. Spotřeba pohonných hmot na tunu přepraveného zboží je nižší, stejně tak i objemy znečisťujících látek. Díky vyspělým navigačním systémům také významně poklesne počet dopravních nehod.

Výrazně se změní i úloha řidiče kamionu. Jednotvárné řízení kamionů po nekonečných dálnicích bude už jen vzpomínkou. Řidiči kamionů se změní spíše na logistické odborníky, kteří budou přesunovat kamion z terminálu do terminálu jako součást vysoce sofistikovaného systému dodávek a odběrů. Prostřednictvím počítačové sítě ve vozidle bude řidič dostávat nepřetržitě informace o stavu celé soupravy. Tento systém bude například schopen zasáhnout a upravit chybný postup, varovat řidiče, nebo jej upozornit na potřebu údržby vozidla. Další systémy budou sledovat například zdravotní stav řidiče, doporučovat čas přestávek na jídlo a odpočinek. Počítač se při výběru trasy bude řídit především polohou vozu, povětrnostními podmínkami, uzavírkami, objížďkami, jízdními řády, stavem nákladu a vhodnými zařízeními v blízkosti trasy.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist