V Ústeckém kraji mají obce zájem o více než 30 autobusů na vodík
"Největší zájem o vodíkem poháněné autobusy mají samotné krajské město Ústí nad Labem a Dopravní společnost Ústeckého kraje. Oba subjekty plánují do roku 2030 pořídit po 15 vozech," řekla Kovaříková. Dva vodíkové autobusy chce Kadaň na Chomutovsku a jeden Duchcov na Teplicku.
Zájem o komunální techniku poháněnou vodíkem je vyšší. Města a obce v okolí Kadaně uvažují o 15 strojích, na Litoměřicku o deseti a samosprávy na Teplicku chtějí devět takových zařízení. Zájem mají i na Ústecku či Děčínsku.
"Vodík jako alternativní, ekologické palivo pro veřejnou dopravu a komunální techniku je perspektivní. Vzniká tu v průmyslu jako vedlejší produkt a je škoda ho nevyužít. Když bude do budoucna ještě zelený, jedině dobře. Jsem rád, že obce v našem regionu se nebojí myslet odvážně a inovativně, a přitom s ohledem na životní prostředí," komentoval výsledky ředitel ICUK Martin Mata.
Plánovaná potřeba vodíku pro provoz autobusů a komunální techniky by do roku 2030 ročně dosahovala téměř 37 tun vodíku. "Ústecký kraj je prvním českým regionem, který se zařadil mezi evropská vodíková údolí. Nyní připravujeme vodíkovou strategii, která popíše potřeby regionu a konkrétní kroky od výroby přes distribuci až po využití vodíku, například právě pro veřejnou dopravu. Šetření realizované ve městech a obcích je jedním z podkladů," doplnila Gabriela Nekolová, předsedkyně krajské tripartity a koordinátorka Vodíkové platformy Ústeckého kraje.
Na severu Čech vodík vyrábí v Litvínově Unipetrol a v Ústí nad Labem Spolchemie. Existují výrobní kapacity technologií umožňující skladování a distribuci stlačených plynů, v regionu působí firmy, které umějí vybudovat a provozovat plnicí stanice. První vodíková stanice má být na čerpací stanici v Litvínově.
reklama