Ve Strašnickém divadle bylo možné vidět a slyšet Ozvěny Ekofilmu
Další ročník mezinárodního filmového festivalu proběhne od 4. do 10. října 2010.
|
|
Zdroj: Věra Marešová/Ekofilm 2009 |
Letos se promítaly tyto čtyři filmy, německý snímek Ekozločiny: Zabijáci ozónu Heinze Greulinga a Thomase Weidenbacha, který si z festivalu odnesl Cenu vyhlašovatele - města České Budějovice, český film Natura Bohemica Jiřího Petra oceněný dalším z vyhlašovatelů - městem Český Krumlov, krátký animovaný snímek Tomáše Daňka Marťan spasitel, který si zasloužil cenu Ministerstva životního prostředí, a nakonec vítěz Velké ceny Ekofilmu 2009 Architekt odpadu režiséra Olivera Hodge z Velké Británie.
První ze snímků, Ekozločiny: Zabijáci ozónu, patří mezi investigativní filmy. Upozorňuje na nízkou vymahatelnost Montrealského protokolu, nekalé praktiky a obcházení zákonů čínskými výrobci i evropskými obchodníky s freony. Během necelé hodiny dokument seznamuje diváky s globálním ilegálním trhem s freonem CFC-12 (dichlordifluormethan) a detektivní snahou organizace Environmental Investigation Agency i evropských úřadů najít viníky.
Jeho protikladem byl snímek Natura Bohemica, náladový film zachycující krásy české přírody v cyklickém běhu čtyř ročních období. V pouhé půlhodince představuje z ptačí perspektivy i v detailech významnou část ze zvláště chráněných území České republiky a život jejich obyvatelů. Celý film, zachycující i pro člověka úsměvné momenty ze života zvířat, provází komentář Vladimíra Dlouhého.
Marťan spasitel je animovaný film teprve čtrnáctiletého Tomáše Daňka, kterému se ve třech minutách podařilo humorným způsobem upozornit na problematiku znečištěného prostředí.
Po několikaletém období, kdy si Velkou cenu Ekofilmu odnášely filmy pátrající a odhalující odvrácenou stranu globalizace, utiskování obyvatel rozvojových zemí a ničení jejich životního prostředí i zdraví, vyhrál letos toto ocenění poněkud optimističtější snímek Architekt odpadu. Dokument zachycuje celoživotní snahu svérázného architekta Michaela Reynoldse o soběstačné udržitelné bydlení. Film zaznamenává jeho boj s byrokracií, právním systémem i důsledky přírodních katastrof, stejně jako nezdolné nadšení pro experimentální architekturu vymykající se běžným představám o bydlení. Svižné tempo a poutavé vyprávění filmu o alternativním způsobu uvažování a žití, a možná i podobné zkušenosti s administrativou a politickou reprezentací v řadách publika, byly nejspíš důvodem, díky kterému tomuto dokumentu patří i letošní festivalová Cena diváků.
reklama