Vláda bude opět rozhodovat o prodloužení stavu nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou
Sanace zabere podle dřívějších vyjádření ještě několik měsíců. Prioritou je podle Hladíka nyní odstranit benzen z hladiny podzemní vody. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu.
Ve zkušebním provozu jsou speciální filtry s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu, uvedl ministr životního prostředí Petr Hladíka (KDU-ČSL) počátkem minulého týdne. Sanace bude podle dřívějších vyjádření trvat nejméně do podzimu. Následky havárie likviduje firma Dekonta, další postup prací předložila v sanačním projektu. Česká inspekce životního prostředí jej schválila 12. května.
Celkové náklady na likvidaci následků havárie včetně sanace zamořené půdy a vody by podle ministra neměly přesáhnout miliardu korun.
Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA ve Valašském Meziříčí přes 1000 tun benzenu vykolejil a začal hořet v pátek 28. února. Z cisteren hasiči zachytili 360 tun látky, zbytek shořel nebo unikl. Podle Drážní inspekce vlak jel v okamžiku nehody rychlostí zhruba 95 kilometrů za hodinu místo povolené čtyřicetikilometrové rychlosti. Dočasné rychlostní omezení souviselo s opravami na trati v nedalekých Hranicích, souprava kvůli nim musela v Hustopečích na dlouhém rovném úseku přejet výhybkou na jinou kolej.
Odborníci odhadli, že do životního prostředí v místě nehody uniklo 250 tun benzenu. Do 7. června bylo do firmy DEZA odvezeno 95 tun uniklého benzenu. Odborníci na jaře dokončili v okolí nehody stavbu 700 metrů dlouhé stěny z ocelových profilů.
reklama