https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlada-bude-opet-rozhodovat-o-prodlouzeni-stavu-nebezpeci-u-hustopeci-nad-becvou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vláda bude opět rozhodovat o prodloužení stavu nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou

23.6.2025 08:47 (ČTK)
Potřetí bude vláda ve středu rozhodovat o prodloužení stavu nebezpečí, který umožňuje u Hustopečí nad Bečvou rychlejší organizaci sanace zamořené půdy a vody po únorové havárii vlaku s nebezpečným benzenem. Zvláštní režim v lokalitě může kabinet prodloužit vždy jen o 30 dnů, naposledy o tom rozhodoval 21. května. Kdyby stav v příštím týdnu neprodloužil, skončil by 26. června.
 
Mluvčí ministerstva Veronika Krejčí ČTK řekla, že nelze odhadovat, kolikrát ještě bude vláda zvláštní režim prodlužovat. Postupovat bude podle potřeby, uvedla.

Sanace zabere podle dřívějších vyjádření ještě několik měsíců. Prioritou je podle Hladíka nyní odstranit benzen z hladiny podzemní vody. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu.

Ve zkušebním provozu jsou speciální filtry s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu, uvedl ministr životního prostředí Petr Hladíka (KDU-ČSL) počátkem minulého týdne. Sanace bude podle dřívějších vyjádření trvat nejméně do podzimu. Následky havárie likviduje firma Dekonta, další postup prací předložila v sanačním projektu. Česká inspekce životního prostředí jej schválila 12. května.

Celkové náklady na likvidaci následků havárie včetně sanace zamořené půdy a vody by podle ministra neměly přesáhnout miliardu korun.

Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA ve Valašském Meziříčí přes 1000 tun benzenu vykolejil a začal hořet v pátek 28. února. Z cisteren hasiči zachytili 360 tun látky, zbytek shořel nebo unikl. Podle Drážní inspekce vlak jel v okamžiku nehody rychlostí zhruba 95 kilometrů za hodinu místo povolené čtyřicetikilometrové rychlosti. Dočasné rychlostní omezení souviselo s opravami na trati v nedalekých Hranicích, souprava kvůli nim musela v Hustopečích na dlouhém rovném úseku přejet výhybkou na jinou kolej.

Odborníci odhadli, že do životního prostředí v místě nehody uniklo 250 tun benzenu. Do 7. června bylo do firmy DEZA odvezeno 95 tun uniklého benzenu. Odborníci na jaře dokončili v okolí nehody stavbu 700 metrů dlouhé stěny z ocelových profilů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist