Vláda projedná nové kompetence úřadů související s kvótami EU pro letecké palivo
Nařízení se podle Jemelky mezi českými letišti týká pouze ruzyňského. "Provozovatel letiště má přijmout nezbytná opatření k usnadnění přístupu provozovatelů letadel k leteckým palivům obsahujícím minimální podíly udržitelných leteckých paliv v souladu s tímto nařízením," řekl. Dodavatelé paliv podle něj zase mají povinnost zajistit minimální podíl SAF v leteckém palivu.
Cílem unijního nařízení je podle předkládací zprávy nastolení rovných podmínek pro používání leteckých paliv pro provozovatele letadel a evropská letiště a zavádět stále vyšší podíly SAF v leteckém palivu. Požadavky se budou postupně zpřísňovat až do roku 2050, týkají se odletů z evropských zemí. Od příštího roku má podíl SAF v leteckém palivu činit dvě procenta, od roku 2030 šest procent, od roku 2035 pětinu a 70 procent od roku 2050. Kvóty EU jsou součástí evropského programu na ochranu klimatu Fit for 55.
Podle dřívějšího vyjádření aerolinek Smartwings je udržitelné letecké palivo až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Dražší letecké palivo proto společnost promítne do cen letenek. Cenu letenek s odletem v příštím roce již aerolinky zvýšily o tři až 15 eur (o 75 až 378 korun) za jednosměrnou letenku, podle délky letu a tarifu. Podobný krok už oznámila největší německá letecká společnost Lufthansa. Letenky s odletem od příštího roku zdražila o jedno až 72 eur. Zdražování se týká také dopravců Austrian Airlines a Swiss Airlines patřící do skupiny Lufthansa.
reklama