Vláda schválila kontroverzní Politiku územního rozvoje
Lodhéřov, jedno z míst vybraných SÚRAO pro úložiště jaderného odpadu, si může oddechnout
|
|
Foto: Jan Stejskal/Ekolist.cz |
Dokument plánuje například výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové ve směru na Jaroměř nebo dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Stejně tak počítá s výstavbou paralelní vzletové a přistávací dráhy na letišti Praha-Ruzyně a s rozšířením výroby elektřiny v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany.
Navrženou Politiku územního rozvoje dlouhodobě kritizují některá ekologická sdružení a obce. Schválení návrhu by podle nich dalo zelenou výstavbě údajně kontroverzních staveb bez možnosti pozdějších změn. Sdružení, jako je například Ekologický právní servis, požadují odložení a dopracování dokumentu.
Malý úspěch se odpůrcům návrhu přeci jen podařil. Návrh původně vyjmenovával i šest oblastí, ve kterých by mohlo být úložiště jaderného odpadu. Podle zprávy serveru Aktuálně.cz je ale MMR minulý týden po jednání s ministerstvy průmyslu, dopravy a životního prostředí z dokumentu vyškrtlo. "Z lokalit s vhodnými vlastnostmi horninového masivu a s vhodnou infrastrukturou pro vybudování úložiště bude proveden výběr dvou nejvhodnějších pro realizaci hlubinného úložiště," říká nyní schválený dokument, aniž určuje nějaké konkrétní lokality.
„Výběr jedné hlavní a druhé záložní lokality má proběhnout až v roce 2015. Nyní jsou průzkumné práce v obcích zablokované kvůli špatné komunikaci státu. Stát by měl urychleně nastavit demokratickou a transparentní podobu procesu,“ uvedl Martin Sedlák z Hnutí Duha.
Nejdále se s budováním úložišť radioaktivních odpadů dostalo Švédsko a Finsko, kde dotčené obce mají dokonce právo veta. Spolurozhodování posiluje důvěru místních lidí ke státu, tvrdí nevládní organizace.
MMR ale již dříve vyjádřilo s kritikou nesouhlas. "Přípravy začaly již v roce 2006 a současný předkládaný návrh je tak výsledkem této dlouhodobé práce jednotlivých meziresortních týmů. Ministerstvo ho považuje za koncepční, propracovaný s řádně vypořádanými připomínkami veřejnosti," uvedlo minulý týden ministerstvo.
„Drobný úspěch, který se podařil v Politice územního rozvoje, je výsledkem jednotného společného postoje veřejnosti a představitelů obcí ze všech vybraných lokalit. Bude ale třeba maratonskou výdrž, protože cesta je ještě dlouhá,“ řekl k tomu Edvard Sequens ze sdružení Calla, jenž je jednou z organizací, které se aktivně snaží o konkrétní změny v návrhu.
Více k tématu najedte v článcích:
MMR: Politika územního rozvoje je koncepční a řádně připravený dokument
EPS: O Politice územního rozvoje by neměli rozhodovat úředníci bez mandátu
reklama
Online diskuse
věřejně prospěšné stavy - 21. 7. 2009 - AlešJako dálnice , silnice I třídy , skládky TKO , spalovny TKO , doly , atd. jsou vždycky stavěny proti odporu místních obyvatel. Jinak by se nepostavilo nic. Zájmy většiny musí ve specifických případech převážit před zájmem menšiny nebo jednostlivce veřejně prospěšné stavby takovým zájmem jsou. |