https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlada-se-bude-znovu-zabyvat-prispevkem-na-vyrazovani-starych-aut-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vláda se bude znovu zabývat příspěvkem na vyřazování starých aut

14.12.2016 09:20 | PRAHA (ČTK)
Při nákupu nových aut by měl systém bonusů a malusů v rámci registrace motivovat motoristy k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla.
Při nákupu nových aut by měl systém bonusů a malusů v rámci registrace motivovat motoristy k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vládě ve středu znovu navrhne zavedení příspěvku motoristům na vyřazení přestárlých aut z provozu a na pořízení vozů na alternativní pohon. Chce tak přispět k omlazení vozového parku, jehož průměrné stáří je 14,9 roku. Peníze na příspěvek, jehož parametry MPO zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí. Vyplývá to z materiálu, který má ČTK k dispozici.
 

Proti čerpání prostředků z fondu životního prostředí bylo původně ministerstvo životního prostředí a vláda proto projednávání materiálu přerušila. Nově MŽP s využitím fondu podle zástupců ministerstva průmyslu souhlasí. Do fondu plynou poplatky za registraci starších vozů, které neplní alespoň emisní normu Euro 3.

Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno.

Návrh na zlepšení struktury vozového parku v ČR pro vládu obsahuje dalších šest opatření, která by mohla věkovou strukturu aut změnit k lepšímu. MPO chce mimo jiné přimět státní instituce k vyššímu využívání operativního leasingu, které by podle něho vedlo ke zvýšení obrátky relativně mladých ojetin na trhu. Zároveň si od tohoto kroku slibuje úspory na pořízení nových referentských vozů v řádu až statisíců korun.

Úřadů se týká i zavedení příspěvku na nákup aut s alternativní pohonem, kdy na každý elektromobil dostane veřejná správa 150.000 Kč, na nákup hybridu 100.000 Kč a na auto s pohonem na CNG 50.000 korun. Program by se měl rozjet ještě letos. Státní správa by navíc podle návrhu MPO měla od roku 2018 pořizovat v rámci pravidelné obměny vozidel polovinu aut v rámci veřejných zakázek na alternativní pohon.

Při nákupu nových aut by měl systém bonusů a malusů v rámci registrace motivovat motoristy k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla. Součástí navrhovaných opatření MPO je také analýza současných forem zpoplatnění a zdanění vozidel, tedy například silniční daně, dálničních známek a mýta. Materiál uvádí, že například zavedení silniční daně pro všechny osobní i lehké užitkové vozy by znamenalo roční příjem fondu dopravy nejméně 4,5 miliardy Kč.

Dalším opatřením je zavádění nízkoemisních zón v centrech měst, kam budou mít povolený vjezd jen vozy plnící emisní limity.

Pokud se ČR chce přiblížit vyspělým evropským zemím, je podle ředitele Škody Auto v ČR Luboše Vlčka zapotřebí zvýšit koeficient obměny vozového parku. "První registrace nových osobních automobilů jsou z pohledu potřeb obnovy vozového parku ve srovnání s EU stále nízké. Bez aktivního přístupu všech zainteresovaných stran se současný negativní trend pravděpodobně nepodaří v dohledné době zvrátit. Nevoláme po šrotovném, ale po dlouhodobé koncepci obnovy vozového parku v ČR, důstojné země, která se odvolává na status automobilové velmoci," řekl Vlček.

Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116.000 na 5,275 milionu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist