Vláda zřejmě podpoří úpravu platnosti stanoviska MŽP k dopravním stavbám
S návrhem přišla šestice poslanců z klubů ANO, ODS, TOP 09, STAN a KDU-ČSL v čele s předsedou lidovců Marianem Jurečkou. Chtějí, aby ho Sněmovna schválila ve zrychleném režimu už v prvním čtení. Pokud by to Sněmovna nestihla v září na své poslední řádné schůzi před volbami, návrh by spadl pod stůl.
Nejasnosti v nynějším zákoně představují podle navrhovatelů závažný problém při dostavbě dvou z deseti prioritních dopravních staveb, která ještě nemají vydána všechna potřebná povolení. Jde o D1 v úseku Říkovice - Přerov a D49 Hulín - Fryšták. Podle poslanců není možné stihnout vydání stavebního povolení na celou stavbu v době, dokud je ještě závazné stanovisko platné. Bylo by pak nutné vypracovat nové stanovisko podle EIA pro celou stavbu
Poslanecký návrh se týká posuzování vlivů na životní prostředí, tzv. EIA, u prioritních dopravních záměrů. Jde o prioritní dopravní záměry zavedené novelou zákona o EIA z roku 2016. Vláda je stanovila nařízením, musí se kromě jiného nacházet na transevropské dopravní síti a musely získat územní rozhodnutí do 31. března 2015. Ministerstvo životního prostředí k nim podle zákona vydává závazná stanoviska. Tato stanoviska jsou podkladem pro vydání například územního rozhodnutí v navazujících řízeních. Podle zákona musí obsahovat opatření k prevenci, vyloučení, snížení nebo nápravě nepříznivých vlivů na životní prostředí.
"Pokud už byla vydána rozhodnutí v navazujícím řízení v prvním stupni, tedy například územní rozhodnutí nebo stavební povolení, a byla vydána v době, kdy stanovisko bylo platné, se to bude brát tak, že zůstanou platná i pro další kroky ve správních řízeních," řekl ČTK jeden ze spolupředkladatelů Martin Kolovratník (ANO). Uvedl, že navrhovatelé se snaží uvést dotčený paragraf do souladu s dalšími paragrafy zákona.
Desítka prioritních staveb se do zákona o EIA dostala v roce 2016 vládní novelou, která umožnila tyto stavby postavit bez nutností opakovat posouzení vlivů na životní prostředí. Místo dalšího posudku jim stačí jen stanovisko MŽP. Problémy s posudky EIA měla v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Šlo o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává.
reklama

Vláda schválila novelu, která má zamezit takzvanému lakování zboží nazeleno
Vláda znovu projedná novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno
Vláda schválila novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno