Vodní doprava utrpěla škody ve stovkách milionů
Podle jeho slov se odborníci sekce na nedávné mimořádné valné hromadě shodli na tom, že povodňové škody ovlivnil i špatný stav největších českých řek a většiny přístavů. Černý považuje za chybu, že odborníci z oboru plavby a vodní dopravy nebyli zváni do povodňových komisí na úrovni od měst přes okresy, kraje po celostátní rozhodování. Mohli se například podílet na rozhodování o utržených lodích a dalších povodňových problémech.
Podle Černého jsou břehy Labe a Vltavy neudržované a jejich koryta zanesená. V přístavech neexistují vázací prvky pro vyšší stavy vody. Při letošní povodni nebyla nouze vidět plavidla uvázaná k olším nebo plotům. Podle Černého se ani po zřízení speciálního investorského útvaru Ředitelství vodních cest nepodařilo pokročit v kanalizování Labe od ústeckého Střekova po státní hranici s Německem. Zrušeno bylo nedávno i zahájené územní řízení na vybudování plavebního stupně v Přelouči. Tím se vzdálila možnost připojení splavného Labe na labskou vodní trasu u Pardubic. Přitom navrhované řešení je v menším měřítku podobné tomu, jakým je chráněna před velkou vodou rakouská metropole Vídeň.
Odborníci ze sekce vodní dopravy se shodují v tom, že příslušné státní orgány u nás nevytvářejí předpoklady pro rozvoj vodní dopravy. K významným průmyslovým lokalitám nejsou budovány průplavní kanály. Nepřipravuje se napojení k současným skladovým kapacitám zemědělských produktů na březích splavných řekl. Při budování průmyslových zón a zvýhodněních pro zahraniční investory se nezadává povinnost ani doporučení využívat českých vodních cest. Velký problém představuje zastaralý lodní park rejdařských společností. Na generální opravy plavidel nejsou peníze. Situace v oboru vodní dopravy je u nás mimořádně kritická a rejdaři bojují o svou existenci.
reklama

