Vodohospodáři začali opravovat starou plavební komoru ve Veselí nad Moravou
"Vodu ze stavebního prostoru již máme odčerpanou, což nám dovoluje začít s demontáží původních prvků, jako jsou vrata, dosedací prahy, úvazné prvky a elektroinstalace. V tomto týdnu zahájíme odbourávání poškozených betonových konstrukcí řezným kotoučem," uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.
Oprava plavební komory je součástí komplexních oprav všech plavebních komor, které Povodí Moravy na Baťově kanálu plánuje. Komory byly postaveny ve 30. letech minulého století za tu dobu procházely pouze dílčími opravami.
Práce spočívají v komplexní opravě všech částí plavebních komor. Vodohospodáři vymění vrata, elektroinstalaci a ovládací konstrukce, komory získají nové úvazní prvky, signalizační i plavební značení.
"Předejdeme tím možným poruchám na zařízení plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba. Opravené plavební komory a nová vyčkávací stání před plavebními komorami, které jsme nově postavili na většině plavebních komor, splňují všechny nároky a požadavky na bezpečný a plynulý provoz na takto vysoce navštěvované vodní cestě," uvedl Gargulák.
S ohledem na technickou náročnost oprav a zachování plného provozu hlavní plavební sezony jsou práce na komorách rozděleny a dělají se postupně. Společné finanční náklady na opravu plavebních komor ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou jsou 47 milionů korun.
Na Baťově kanálu je v provozu 13 plavebních komor, jejichž provoz zajišťuje Povodí Moravy. Státní podnik je správcem vodní cesty. Baťův kanál ročně navštěvují desítky tisíc lidí. Vznikl ve 30. letech minulého století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí. Nyní je využíván hlavně k rekreaci. Lidé se na něm mohou plavit na výletních lodích, v přístavech si lze také vypůjčit menší lodě. Vodní cesta je přístupná i pro ty, kdo vlastní člun, plavbu je možné spojit s cyklistikou.
Částečně vede Baťův kanál korytem řeky Moravy. Od Otrokovic na Zlínsku do slovenské Skalice je dlouhý přibližně 54 kilometrů. V budoucnu je v plánu prodloužení trasy do Kroměříže na jedné straně a na druhé do Hodonína, čímž by délka kanálu přesáhla 75 kilometrů.
reklama