https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-2006-co-ods-slibuje-ve-svem-volebnim-programu-2006-2010
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby 2006: Co ODS slibuje ve svém volebním programu 2006-2010

17.5.2006 08:09 | PRAHA (EkoList)
Volební program Občanských demokratů se od voleb v roce 2002 v oblasti životního prostředí podstatně rozrostl. Zatímco před čtyřmi lety si vystačil s několika málo hesly, letos se kapitola o životním prostředí objevila v textu volebního programu „Společně pro lepší život“ a zároveň ODS zveřejnila jako další ze svých programových textů "Modrý program pro oblast životního prostředí".
 

Článek je součástí předvolebního informačního servisu EkoListu. Podívejte se rovněž na:
Dvojí zisk

Modrý program ODS pro životní prostředí stejně jako před čtyřmi lety začíná pasáží o špatné politice vládnoucí ČSSD. Podle ODS se zhruba od roku 2000 výrazně snížila péče o kvalitní životní prostředí, především stát není schopen motivovat soukromé podniky, aby investovaly do lepších zařízení nebo do snížení energetické náročnosti. Podle ODS již stát nemá jen vyhlašovat přísnější a přísnější limity na nejrůznější znečišťující látky, ale řešit problémy jako je znečištění z dopravy, zemědělství nebo malých zdrojů energie.

Podle ODS musí vláda především dobře nastavit podmínky pro soukromé podniky, aby se jim dobrovolně vyplatilo chovat se šetrněji k životnímu prostředí. Tím má být dosaženo dvojího zisku, jak ekonomického tak ekologického. Modrý program ODS chce „vytvářet soulad mezi ekonomickým ziskem a ekologickými přínosy“. To znamená odstranění škodlivých dotací nebo započítání externích nákladů. ODS hodlá také zavádět tržní ekonomické nástroje na ochranu životního prostředí.

S tím souvisí i snaha ODS „podstatně zvýšit transparentnost zdrojů finančních prostředků.“ Zejména u nových zákonů by se měla zavést ekonomická analýza, zároveň by se stát měl snažit o větší mobilizaci finančních prostředků ze soukromé sféry. Podobně chce ODS zavést „spolehlivé metody hodnocení investic a dalších opatření z hlediska dosažených zlepšení parametrů životního prostředí.“Tím by se mělo předejít neúčinnosti investic do zlepšení ochrany přírody a kvality prostředí.

Občanští demokraté slibují i větší podporu vědy a výzkumu v oblasti životního prostředí. Jde zejména o rozvoj moderních technologií, což současná vláda podle ODS nezvládá. Cestou má podle Modrého programu být „posílení odborné a informační základny, především zlepšení jejího řízení a efektivního vynakládání finančních prostředků.“ Pomoci by podle ODS měla také podpora dobrovolné aktivity soukromé sféry, která bude uplatňovat koncepce udržitelného rozvoje a udržitelné spotřeby a výroby.

Nákladní doprava nesmí dotovat přepravu lidí

Vysokorychlostní souprava ČD Pendolino na Masarykově nádraží v Praze.
Vysokorychlostní souprava Českých drah Pendolino přijela z Děčína na Masarykovo nádraží v Praze.
Foto: Radek Svítil/EkoList

Volební program ODS Plus pro dopravu slibuje podpořit železniční dopravu, zejména pro nákladní dopravu na větší vzdálenosti. S tím souvisí výstavba logistických center, návaznost vysokorychlostních tratí na sousední státy a prospět by mělo i zlepšení konkurence na železnici. ODS chce skoncovat s doplácením nákladní dopravy na neuhrazené ztráty z dopravy osobní. Podle programu ODS se u osobní železniční dopravy musí „důsledně trvat na zásadě, že realizovány jsou pouze služby, po kterých existuje reálná poptávka a které budou korektně objednány a uhrazeny. “ Stát také podle programu ODS musí stanovit jasná pravidla pro užívání železniční infrastruktury, podobně jako to funguje v silniční dopravě. Posílení nákladní dopravy na železnici by mělo ulehčit silnicím, zejména zmenšit podíl kamionů projíždějících územím ČR.

ODS v železniční osobní dopravě slibuje, že „stát zůstane zodpovědný za fungování systému jako celku a měl by zasahovat ve prospěch kvalitní nabídky služeb v mezinárodní dopravě a v páteřní dopravě dálkové a vnitrostátní.“ Rozhodovat o podílu veřejných rozpočtů na zajištění dopravní obslužnosti v regionech musí kraje, v případě příměstské dopravy obce a města. Podle ODS by měl do budoucna dopravce provozovat jen takové služby, které jsou výdělečné nebo je částečně hradí stát, regiony nebo obce.

Prodáme letiště i aerolinky

V silniční dopravě slibuje program ODS dokončení dálniční a rychlostní sítě v plánovaném rozsahu do roku 2015. Do roku 2010 by měla být postavena dálnice D8 z Prahy do Drážďan a D47 z Lipníku do Ostravy, rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí (Mohelnicí), dokončena bude celá dálnici D1 od Prahy až do Ostravy, stejně jako rychlostní silnice R48 mezi Příborem a Českým Těšínem. ODS také slibuje, že ve stejném roce budou postaveny klíčové úseky R7 mezi Prahou a Chomutovem a R4 mezi Příbramí a Pískem.

Do roku 2012 má vzniknout dálnice D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi, v roce 2013 bude dokončen pražský okruh (ESO), ve stejném roce bude dostavěna silnice R55 mezi Hulínem a Hodonínem. Do roku 2014 bude vystavěna rychlostní silnice R6 mezi Prahou a Karlovými Vary a dokončena celá trasa R35 mezi Hradcem Králové a Turnovem. Volební program ODS slibuje, že na výběr mýta na českých silnicích bude použit moderní satelitní systém.

V letecké dopravě chce ODS postupně privatizovat pražské letiště Ruzyně s účastí Středočeského kraje a Prahy. Peníze z prodeje by měli zaplatit zlepšení dopravní obslužnosti letiště. Do roku 2009 by také měla být vybudována vzletově - přistávací dráha letiště. ODS chce připravit návrh privatizace ČSA. Program Plus pro dopravu slibuje územní ochranu pro možnost obnovení letového provozu na bývalém vojenském letišti Boží Dar-Mladá, které by mohlo být budoucí rezervou pro další pražské letiště.

Ve vodní dopravě chce ODS „šetrným způsobem“ zlepšit plavební podmínky na Labi s Německem, obnovit vodní dopravu na Labi a Vltavě a splavnit vltavskou vodní cestu. V Pardubicích by měl vzniknout koncový přístav s napojením na železnici, připravovaný terminál v Břeclavi chce ODS „prověřit z hlediska budoucího napojení na Dunaj vodní nebo železniční cestou.“

Čistá voda především levně

V oblasti čistého ovzduší vidí ODS jako zásadní problém znečištění z kamionů, dopravy a malých domovních kotlů, ve kterých lidé pálí převážně nekvalitní hnědé uhlí. Jako řešení nabízí ODS nástroje i technologie, které je třeba uplatnit zejména na úrovni měst a obcí. Jde například o "zklidňování provozu, nabídka kvalitní veřejné dopravy nebo místní omezování nevhodných tuhých paliv". Lidem je nutno pomoci například při nákupu moderních kvalitních topidel na biomasu s podstatně sníženými emisemi škodlivých látek.

usazovací nádrže
Výstavba čistíren odpadních vod postupuje podle ODS příliš pomalu.
Foto: Jan Šatoplet/EkoList

Podle ODS jsou stále významně znečištěné vodní toky v celé České republice. I když klesá znečištění z měst a obcí, narůstá podíl znečištění ze zemědělství. Podle ODS rozsáhlá výstavba čistíren odpadních vod, ke které nás zavazuje vstupní smlouva od EU, postupuje příliš pomalu. Podle modrého programu je „jednoznačnou prioritou neodkladné zlepšení čistoty vody, avšak tak, aby se neplýtvalo vzácnými finančními prostředky“. Podle ODS je řešením nastavit racionálně kompetence jednotlivých státních institucí. „Zásadním nástrojem, který hodláme zavést, jsou opatření v jednotlivých povodích a jejich začlenění do územních plánů.“

Podle Modrého programu je legislativa ČR v oblasti odpadů dnes nepřehlednou změtí opatření a nařízení, která mnohdy neúnosně zatěžují podnikatele. Podle ODS jsou „snahy o materiálové a energetické využití odpadů omezovány legislativními překážkami a nejasnými definicemi odpadu, suroviny paliva, organického hnojiva, stavebního materiálu apod.“ Právě poslanci ODS několikrát v posledních čtyřech letech ve Sněmovně prosazovali povolení dovozu odpadů do spaloven, jako energetické suroviny. Zároveň však letos na návrh ODS Sněmovna odmítla definice energetického využívání odpadů navrhovanou ministrem životního prostředí Liborem Ambrozkem (KDU-ČSL). Poslanec ODS Václav Mencl ministerskou definici odmítl jako nepřesnou, vadila mu zejména pasáž o platbě provozovatele zařízení za odpad. Při hlasování o návrhu se 37 poslanců ODS zdrželo, což mělo stejný efekt jako kdyby hlasovali proti. ODS chce „zjednodušit a zlepšit odpadovou politiku i legislativu,“ přičemž hlavním vodítkem má být „snížení ekonomické a administrativní zátěže podnikatelů.“ ODS také chce vyjít vstříc snaze občanů o separovaný sběr komunálních odpadů.

Podle ODS současná energetická politika státu nedělá nic co by snížilo vysokou energetickou náročnost české ekonomiky. Proto chce ODS snížit spotřebu a tím i znečištění ovzduší a produkci skleníkových plynů, „především cestou úspor energie prostřednictvím lepších a účinnějších technologií.“ Přispět by k tomu podle Modrého programu mohla i jaderná energetika.

Ministerstva pro venkov a spotřebitele

ODS se nelíbí současný systém dotací a plateb, které směřují do českého venkova a na podpru zemědělců, a proto chce zcela změnit politiku pro zemědělské podnikání. Volební program slibuje razantní změnu organizace i legislativy, namísto stávajících institucí by měli v ČR fungovat pro zemědělce jen tři úřady: Národní úřad pro bezpečnost potravin, Národní pozemkový úřad a Zemědělský aplikovaný výzkum a informační služba. Program ODS navrhuje uvolnit ruce zemědělcům a vlastníkům a to tím, že „legislativní audit zruší nepotřebné zákony, vyhlášky a pravidla ministerstva. Nebudeme komplikovat legislativu v oblasti kompetence ministerstva zemědělství přísnějšími normami v porovnání s evropskými předpisy.“

Byrokracii chce ODS také omezit tím, že „soustředí všechny hlavní aktivity, které mají významný vliv na venkovský prostor, do jednoho Ministerstva pro venkov a spotřebitele.“ Občanští demokraté chtějí pomoci českému venkovu otevřít nové trhy s bio-palivy a biomasou, ČR by se dokonce měla stát se jejími exportéry. Přitom při projednávání zákona o obnovitelných zdrojích energie v březnu 2005 ODS tento zákon nepodpořila ani jedním hlasem svých poslanců. Zpravodaj zákona Oldřichu Vojíři (ODS) se nelíbilo, že v zákoně není pamatováno na podporu využívání metanu ze starých důlních děl, nebo na podporu spalování odpadů. Kritizoval, že zákon podporuje nejen malé zdroje energie typu lokálních spaloven biomasy, ale i průmyslovou výrobu energie. V podobném duchu vystoupili i jeho straničtí kolegové Miroslav Beneš a Martin Říman. „Osm procent (energie z obnovitelných zdrojů) je vzhledem k našim podmínkám nesmyslně mnoho,“ prohlásil například Říman.

V péči o krajinu chtějí občanští demokraté zachovávat přírodní hodnotu, ale zároveň krajina musí zůstat domovem lidí a místem pro ekonomickou aktivitu, stejně jako to hlásal volební program v roce 2002. O rozvoji regionů nebo obcí musí rozhodovat její obyvatelé a místní volené orgány. ODS chce připravit a uvést do života nové zákony, včetně zákona o územním plánování a o půdě. Stejně jako před čtyřmi lety říká program ODS, že ochrana přírody nesmí být chápana dogmaticky a fungovat "vrchnostenským způsobem". Takový způsob vyvolává řadu konfliktů mezi státem a místní samosprávou, lesníky, vlastníky pozemků či podnikateli. Podle Modrého programu se musí přehodnotit zejména přístup k systému Natura 2000, aby jeho zavádění nevedlo k rozepřím, ale naopak se snažilo najít kompromis mezi ochranou a rozvojem. Do ochrany přírody je potřeba účinně zapojit vlastníky a místní obyvatele.

Průchod svým obavám ohledně nadměrné rozlohy chráněných území ukázala ODS již při jednání ve Sněmovně o pravidlech evropské sítě chráněných území Natura. Jako jediná strana v březnu 2004 výrazně hlasovala proti přijetí novely zákona zákona o ochraně přírody a krajiny, ketrý Naturu zavádí. Poslanci za ODS byli nespokojeni s tím, že Poslanecká sněmovna tímto zákonem omezí vlastnická práva včetně možnosti "vyvlastnění bez náhrady, a to je protiústavní". Poslanci ODS rovněž soudili, že "žádná země Evropské unie neplní kompletně podmínky dané příslušnými směrnicemi a nikdo nedostává pokuty, kterými nám tady bylo vyhrožováno. Naše vláda je tedy v tomto případě, jako v jiných případech, nadbytečně horlivá."

S tím souvisí i řešení problematiky starých zátěží a dříve zdevastovaných a dnes již nepoužívaných ploch (brownfields). Podle ODS by se mělo začít zlepšením legislativy. ODS chce vytvořit systém, který „právně i fakticky vyřeší staré zátěže, a to z hlediska jejich rizikovosti pro životní prostředí a potenciálu využití brownfields.“

Strategie snižování emisí je neúčinná

ODS ve svém Modrém programu říká, že v rámci mezinárodní ochrany životního prostředí, je v některých případech účast České republiky pouze formální. Příkladem je podle ODS snižování emisí skleníkových plynů, které významně poklesy z důvodů změny struktury české ekonomiky a nikoli snahou státu. Navíc jsou ve srovnání s vyspělými státy emise skleníkových plynů nadále velmi vysoké. Přitom si ODS v programu 2002 pochvalovalo systém prodeje povolenek na emise skleníkových plynů, které vytvářejí „cenu znečištění “a dokáží ho snížit na únosnou míru. Při hlasování o zákoně o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v listopadu 2004 také poslanci ODS podpořili návrh výraznou většinou svých hlasů.

Proto chce ODS „zrevidovat současnou neúčinnou strategii a nově ji založit nejen na snižování energetické náročnosti ekonomiky a zavádění nových technologií, ale i na požadavku globálního postupu k odvrácení této hrozby.“

Stejně tak chce ODS revidovat podle Modrého programu vlastní zákony o ochraně životního prostředí v České republice. Největší část legisltivy totiž vznikala ve spěchu před vstupem do Evropské unie. ODS chce ve spolupráci s těmi, kteří „pociťují nepříznivé dopady nových právních úprav, podstatně zjednodušit české environmentální právo.“ Snížit se má především administrativní náročnost. ODS slibuje vypracovat Kodex práva životního prostředí, který by definoval „základní pojmy, práva a povinnosti provozovatelů určitých zařízení, nebo činností, upravoval přístup přístup veřejnosti k informacím a její účast na rozhodování, a dále upřesnil zásady integrované prevence.“

Ekologické pasáže volebního programu ODS pro volby do Poslanecké sněmovny 2006 najdete zde.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist