Volby 2010: Občané.cz chtějí pálit hnědé uhlí v teplárnách, ne pro výrobu elektřiny
Na anketu odpovídala Henrieta Horváthová
1. Předložíte, případně podpoříte zákon na podporu výroby tepla z obnovitelných zdrojů energie?
Ano – otázka ale je, zda to musí být přímo formou zákona nebo stačí jiný předpis. Přesto je jistě žádoucí nějakým opatřením nastavit podmínky tak, aby se výrobcům tepla využívajícím obnovitelné zdroje energie usnadnila cesta na český trh – např. dočasné daňové úlevy, výhodnější odpisy.
2. Podpoříte podstatné zvýšení poplatků za vyjmutí pozemků ze zemědělského půdního fondu pro účely stavebnictví?
Ne. Problém není ve výši poplatků. Rozhodnutí o případném vyjmutí pozemků ze zemědělského půdního fondu by mělo být učiněno na základě odborného posouzení a to z několika hledisek.
3. Budete pro prolomení limitů těžby uhlí, kvůli kterému by zanikly obce Horní Jiřetín a Černice?
Ne. Limity jsou důležitou součástí programu celkového ozdravění zdevastovaného severočeského regionu. Rozvoj této oblasti by se neměl opírat o těžbu uhlí, tepelné elektrárny a těžký chemický průmysl. Zachování limitů je důležité nejen z hlediska ochrany životního prostředí – ale je také zásadní z hlediska rozvoje – je jistě strategičtější zachovat určité zásoby ubývajících nerostných surovin.
4. Podpoříte vznik národního parku Křivoklátsko, případně i dalších národních parků?
Ano – Křivoklátsko – cenné území, současný statut CHKO nezajišťuje dostatečnou ochranu. Budoucí případná omezení pro místní obyvatele a obce nejsou příliš drastická (např. stavební omezení – v navržené části je pouze jedna obec, omezení vstupu do lesa v nejpřísněji chráněných částech se dle MŽP nebude týkat místních obyvatel). Navíc vyhlášení NP přispěje k rozvoji oblasti (cestovní ruch a navazující služby). Obce by měly mít také snazší přístup k některým dotačním programům. Co se týká dalších NP – nelze odpovědět obecně – záleží na jednotlivých případech, je nutné odborné posouzení všech aspektů.
5. Podpoříte pokračování tzv. ekologické superzakázky na likvidaci starých ekologických zátěží?
Ne. Je nutné provést kroky, které by umožnily její ukončení / zrušení bez nebo s minimálními sankcemi a které by zabránily případným arbitrážím.
6. Zavedete zpoplatnění pro osobní automobily do 3,5 t za ujeté kilometry?
Pouze pokud by byly povinně zavedeny elektronické viněty a prověřen celý systém z hlediska ekonomických nákladů (zejména zamezení neadekvátních zisků firmy Kapsch) a také s ohledem na zajištění ochrany soukromí. Nutno prověřit, zda bude tento systém v souladu s vývojem systémů v EU. Je otázka, zda investovat ještě více do nepříliš výhodného a poměrně zastaralého systému Kapsch…
16. Jak můžeme snížit energetickou závislost země?
• V ČR trh s elektřinou prakticky neexistuje. Energetická společnost ČEZ má monopolní postavení a ovládá navíc i většinu palivových zdrojů. Ze strategických důvodů musí tedy zůstat státním podnikem. Stát také musí obnovit faktickou kontrolu nad jejím fungováním. To umožní vládě používat ČEZ jako nástroj k plnění strategických cílů.
• export omezit snížením kapacit na přeshraničních interkonektorech
• prodat zahraniční investice, neboť nezvyšují energetickou bezpečnost ČR
• hnědé uhlí spalovat přednostně pro účely teplárenství a ne pro výrobu elektřiny
• podporovat využití obnovitelných zdrojů v teplárenství a kogeneraci (společná výroba
elektřiny a tepla)
• podporovat přeměnu odpadu na energii (Waste-to-Energy)
• v tomto smyslu podporovat obce při konceptu řešení odpadového hospodářství
v souvislosti s pořízením centrálního zdroje tepla
• jsme pro urychlenou dostavbu a výstavbu dalších bloků jaderných elektráren
• výše uvedená opatření povedou k zásadnímu snížení ceny elektrické energie
• rychle a zásadně přehodnotit postoj ČR k podpoře tzv. obnovitelných zdrojů, což platí
každý spotřebitel ze svých plateb na elektřinu a ve výsledku je míra dotace
několikanásobně větší než v sousedních zemích (solární energie, biomasa, větrné
elektrárny)
35. Patří životní prostředí k našim prioritám?
• environmentální politika je pro nás jednou z hlavních priorit - hlásíme se
k odpovědnosti za zachování přírodního bohatství ČR pro budoucí generace
• jsme však přesvědčeni, že i při ochraně životního prostředí je nutno brát ohled na
výši nákladů. Odmítáme nejrůznější účelové ekologické experimenty a budeme
nekompromisní v postoji proti nátlakovým skupinám
• jsme pro výrobu elektřiny z jádra a v této oblasti hodláme podporovat nové
technologie
• budeme usilovat o udržitelný rozvoj, který stavíme na čtyřech pilířích
(ekonomickém, sociálním, environmentálním a územním)
• zaměříme se na udržitelný rozvoj venkovských oblastí a harmonizaci vztahu mezi
městy a venkovem a na zvýšení ekologické stability krajiny
• budeme podporovat šetrné způsoby zemědělského hospodaření a rozvíjet také jeho
mimoprodukční funkce
38.Jak hodnotíme současný stav českého zemědělství?
• stav zemědělství v ČR rozhodně není uspokojivý. Za nejpalčivější problém
považujeme nerovné podmínky členských zemí EU v přístupu k evropským dotačním
titulům. V případě zemědělských aktivit je také podceňován jejich významný podíl na
tvorbě krajiny, která bývá často bývá obětována krátkodobým ekologickým efektům
• podrobíme důkladnému auditu všechny formy fondového hospodářství v resortu
zemědělství a navrhujeme účinná opatření, aby nedocházelo k nehospodárnému a
účelovému čerpání veřejných zdrojů. Totéž se týká státní společnosti Lesy ČR, s.p.
• nedopustíme pokračování stávající situace, kdy se stát podílí na likvidaci
konkurenceschopnosti tradičních oborů českého zemědělství a spekulantům
zároveň umožňuje parazitovat na miliardových dotacích
39.Co je třeba podle nás změnit v oblasti dopravy a dopravní infrastruktury?
• budování dopravní infrastruktury je v posledních letech rájem korupce (předražené
stavby dálnic a železničních koridorů, mýtný systém)
• dnešní stav je třeba podrobit důslednému auditu a vyvodit důsledky z předešlých
účelových pochybení
• část nákladní dopravy je možné bez restrikcí přesunout díky moderním technologiím,
které hodláme podporovat
• jsme proti urychlenému prodeji pražského mezinárodního letiště v Ruzyni
• stát musí důsledně uplatňovat svá vlastnická práva a kontrolu ve firmách ČD,
ČD Cargo a ČSA – nepřiměřené manažerské platy, vysoké marketingové
náklady či předražené služby jsou dokladem nehospodárného nakládaní
s veřejnými prostředky
• jsme pro otevření konkurence v železniční dopravě, především regionální
• podporujeme využívání vodních toků nejen pro nákladní přepravu, ale také pro
turistické účely
• doprava se musí vyvíjet na základě dlouhodobé strategie, nikoliv na principu
jednorázových nekoncepčních rozhodnutí, za nimiž často stojí nejrůznější lobbistické
zájmy výsledkem je dnešní stav – drahý chaos
• na českých silnicích musí mít přednost slušný občan a ne piráti silnic a stále
narůstající počet přetížených kamionů
reklama